Ikona jest "bramą, która otwiera się na ogród równie rzeczywisty, co ten świat" - przekonuje nas Aidan Hart, wybitny ikonopisarz prawosławny i profesor. Jest spotkaniem twarzą w twarz z przedstawioną na niej osobą. Dlaczego więc ikony wydają się nam często zbyt tajemnicze? Jak artysta powinien je tworzyć, by umożliwić to spotkanie? Autor, który wcześniej szukał odpowiedzi na te pytania w klasztorze Iviron na górze Athos, postanowił wyjść nam naprzeciw i ofiarować kompendium wiedzy na temat tworzenia ikon i malowania fresków. Czytamy więc m.in. o obróbce i gruntowaniu podobrazi, złoceniu, przygotowywaniu pigmentów, tynkowaniu czy technikach malarstwa temperowego, ale zawsze w powiązaniu z duchową i liturgiczną funkcją ikony. Bezpośredni gawędziarski styl i dzielenie się długoletnim doświadczeniem sprawiają, że lektura książki wprowadza w klimat bezpośredniego obcowania z mistrzem. W ten oto sposób brama uchyla swe podwoje.Aidan Hart jest profesjonalnym ikonopisarzem, tworzy, posługując się techniką tempery i fresku, a także rzeźbi w kamieniu oraz w drewnie. Uczył się sztuki pisania ikon w Wielkiej Brytanii, Rosji i w Grecji na górze Athos, gdzie spędził dwa lata w klasztorze Iviron. Jest dobrze znany zarówno w Ameryce Północnej, jak i w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Jego prace znajdują się w siedemnastu krajach, wiele z nich zdobi świątynie prawosławne. W 2009 r. założył Wydział Malarstwa Ikonowego i Ściennego na utworzonej przez księcia Karola The Prince’s School of Traditional Art, gdzie do dziś prowadzi zajęcia. Mieszka w Shropshire z żoną i dwojgiem dzieci.Niniejsza książka jest współczesnym zapisem praktyki malowania ikon, tworzenia ikonostasu, malarstwa ściennego i fresków, która łączy wiele fascynujących wskazówek na takie tematy jak pigmenty, werniksowanie, złocenie z informacjami o historii i komentarzami objaśniającymi symbolikę kolorów oraz konstrukcji obrazu. Aidan wyjaśnia nam, jak malować i jak rozumieć ikony, oraz przybliża ponadczasowe zasady ich tworzenia. (z Przedmowy Karola, JKW Księcia Walii)Książka ta przybliża nam proces tworzenia ikon, ale co ważniejsze, przedstawia osobistą opowieść człowieka żyjącego pięknem liturgii Kościoła prawosławnego. Sercem pełnym miłości i rękoma kształtującymi materię Aidan przekazuje nam radość, którą jest przepełniony. Posługuje się ołówkiem, pędzlem, dłutem. Rzeźbi w drewnie i kamieniu, pracuje z metalem. Tworzy formy i kolory. Manifestuje sferę ducha. Daje także świadectwo, że "Słowo stało się ciałem". W jego książce można przeczytać nie tylko, w jaki sposób powstają święte ikony zgodne z tradycją, ale również, w jaki sposób człowiek stworzony jako ikona Boga podejmuje wysiłek, by stać się świętym.(Archimandryta Vasileios z klasztoru Iviron na górze Athos)Aidan Hart łączy w sobie wizję właściwą człowiekowi skłonnemu do refleksji z kompetencjami utalentowanego artysty. Dla wielu ludzi, dla których ikony stanowią drzwi do boskości, będzie najlepszym możliwym przewodnikiem. Dr Richard Chartres, biskup LondynuOdbiorcy:- początkujący ikonopisarze poszukujący przewodnika w nauce i profesjonalni twórcy ikon- artyści tworzący techniką tempery jajecznej, fresku lub secco- wszyscy zainteresowani sztuką ikonową, zajmujący się nią zawodowo, jak i prywatnie.Dlaczego warto nabyć tę książkę?- jest wszechstronnym podręcznikiem poświęconym sztuce ikonowej, wprowadzającym Czytelnika krok po kroku w tajniki najtrudniejszej ze sztuk- jest źródłem wiedzy na temat teologii i historii ikony, symboliki dzieł sztuki ikonowej, dzięki czemu pozwala lepiej je zrozumieć.
Ojciec Sergiusz Bułgakow (1871-1944) to jeden z największych myślicieli XX wieku, autor systemu teologicznego zwanego sofiologią, a także wielu prac z dziedziny ekonomii i filozofii,napisał także mały traktat o dogmacie kultu ikony.
UWAGI:
Bibliogr. s. 145-146.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
To publikacja szczególnie ważna dla zrozumienia fenomenu ikony w przestrzeni sztuki chrześcijańskiej. Problem, jakkolwiek żywo obecny w sztuce polskiej i światowej, nie doczekał się do tej pory systematycznego opracowania. Książka jest efektem wieloletnich badań Autorki nad zagadnieniem inspiracji ikoną prawosławną w twórczości artystów współczesnych. Doskonałe opracowanie, dokonane przez uznanego historyka sztuki, uzupełnia bogaty materiał ilustracyjny (dodatek CD) z reprodukcjami omawianych prac.
UWAGI:
Bibliografia strony 427-440. Indeks. Streszczenie angielskie.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Emancypantka, katoliczka, na pewnym etapie socjalistka.Debiutem poetyckim zrobiła furorę. Zachwycił się nim Stefan Żeromski, a Jarosław Iwaszkiewicz na zawsze pozostał jej wiernym czytelnikiem. Skamandryci odbyli do niej pielgrzymkę, aby przystała do ich grupy. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska i Magdalena Samozwaniec nie raz prosiły ją o radę. Jej przekład Anny Kareniny okrzyknięto kongenialnym, a spory z redaktorami przeszły do legendy. Oprócz tego tłumaczyła z angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, rumuńskiego i węgierskiego.Dziś jednak najczęściej pamięta się o niej jako o sekretarz Józefa Piłsudskiego. Ona sama także bardziej od wierszy ceniła swoją karierę urzędniczki, dumna, że może służyć Polsce. A była to wielka dama i nietuzinkowa osobowość. "Jest ekscentryczna. Mówi zawsze, co innego, niż się oczekuje, wprost uosobienie przekory", pisała o niej Maria Dąbrowska.Iłła to opowieść o niemal stuletnim życiu kobiety niezwykłej, a także zapis czasów i zmagań z przeciwnościami: sieroctwem i samotnością, piętnem nieślubnego dziecka, wolnością i zniewoleniem, namiętnością i wycofaniem.
UWAGI:
Bibliografia strony 447-[462].
DOSTÊPNO¦Æ:
Zosta³a wypo¿yczona Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
WYPO¯YCZY£:
Nr karty: 025748 od dnia:2024-06-05 Wypo¿yczona, do dnia: 2024-08-02
Emancypantka, katoliczka, na pewnym etapie socjalistka.Debiutem poetyckim zrobiła furorę. Zachwycił się nim Stefan Żeromski, a Jarosław Iwaszkiewicz na zawsze pozostał jej wiernym czytelnikiem. Skamandryci odbyli do niej pielgrzymkę, aby przystała do ich grupy. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska i Magdalena Samozwaniec nie raz prosiły ją o radę. Jej przekład Anny Kareniny okrzyknięto kongenialnym, a spory z redaktorami przeszły do legendy. Oprócz tego tłumaczyła z angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, rumuńskiego i węgierskiego.Dziś jednak najczęściej pamięta się o niej jako o sekretarz Józefa Piłsudskiego. Ona sama także bardziej od wierszy ceniła swoją karierę urzędniczki, dumna, że może służyć Polsce. A była to wielka dama i nietuzinkowa osobowość. "Jest ekscentryczna. Mówi zawsze, co innego, niż się oczekuje, wprost uosobienie przekory", pisała o niej Maria Dąbrowska.Iłła to opowieść o niemal stuletnim życiu kobiety niezwykłej, a także zapis czasów i zmagań z przeciwnościami: sieroctwem i samotnością, piętnem nieślubnego dziecka, wolnością i zniewoleniem, namiętnością i wycofaniem.
UWAGI:
Bibliografia strony 447-[462].
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni