Historia Dywizjonu 301. 301 Dywizjon Bombowy Ziemi Pomorskiej "Obrońców Warszawy" - pododdział lotnictwa bombowego i transportowego Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie, istniejący w latach 1940-1943 i 1944-1946, podczas II wojny światowej. W kwietniu 1943 roku został zredukowany do Polskiej Eskadry Specjalnego Przeznaczenia w brytyjskim 138. Dywizjonie RAF, następnie wyodrębniony w 1586 Eskadrę Specjalnego Przeznaczenia, kontynuującą tradycje 301 Dywizjonu. W listopadzie 1944 roku 1586 Eskadra została ponownie przekształcona w 301 Dywizjon Bombowy. Dywizjon używał na samolotach liter rozpoznawczych: GR. Główne operacje to: ataki na niemiecką flotę inwazyjną we Francji ofensywa przez kanał La Manche ofensywa "Milliennium" Operacja Specjalna "Intonacja" Operacja Specjalna "Riposta" Operacja Specjalna "Odwet" zaopatrywanie powstańczej Warszawy
WYKONAWCY:
Czyta Sławomir Holland.
WYMAGANIA SYSTEMOWE:
Nagranie w formacie mp3.
UWAGI:
Rok wydania według strony: https://www.platon.com.pl.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Guy Walters podważa mity, aby ujawnić rzeczywistą historię ukrytą za filmem, i dociera do prawdy, która okazuje się nie mniej dramatyczna. Ta pasjonująca książka raz jeszcze potwierdza, że nie ma lepszego specjalisty w tej dziedzinie. [James Holland]
Na początku 1942 roku Niemcy założyli na Dolnym Śląsku obóz jeniecki dla schwytanych lotników alianckich. W znanym jako Stalag Luft III obozie znaleźli się niebawem najbardziej pomysłowi ucieczkowicze, jacy trafili do niemieckiej niewoli. Przewodził im major Roger Bushell, kryptonim "Wielki X", który opracował plan wyprowadzenia setek jeńców wojennych tunelem wybudowanym pod samym nosem strażników.
UWAGI:
Na okł.: Brawurowa akcja jeńców Stalagu pod Żaganiem. Bibliogr. s. 447-[456].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Guy Walters podważa mity, aby ujawnić rzeczywistą historię ukrytą za filmem, i dociera do prawdy, która okazuje się nie mniej dramatyczna. Ta pasjonująca książka raz jeszcze potwierdza, że nie ma lepszego specjalisty w tej dziedzinie. [James Holland]
Na początku 1942 roku Niemcy założyli na Dolnym Śląsku obóz jeniecki dla schwytanych lotników alianckich. W znanym jako Stalag Luft III obozie znaleźli się niebawem najbardziej pomysłowi ucieczkowicze, jacy trafili do niemieckiej niewoli. Przewodził im major Roger Bushell, kryptonim "Wielki X", który opracował plan wyprowadzenia setek jeńców wojennych tunelem wybudowanym pod samym nosem strażników.
UWAGI:
Na okł.: Brawurowa akcja jeńców Stalagu pod Żaganiem. Bibliogr. s. 447-[456].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W 1903 roku Orville Wright wzbija się w powietrze maszyną napędzaną silnikiem spalinowym i na nowo definiuje wolność. W 1945 jej smak poznaje w Polsce sześć dziewcząt, dwie dekady później - około dwudziestu. Z każdym rokiem jest ich więcej. Znają języki obce, są młode, piękne i bardzo dobrze wykształcone. Wyjeżdżają na Zachód, kupują modne ubrania, kawior popijają szampanem, podróżują z aktorami, pisarzami, sportowcami. Nocują w najlepszych hotelach, zarabiają w dolarach, chodzą na rauty w ambasadach. I to wszystko w godzinach pracy. Totalna wolność - to daje w PRL-u zawód stewardesy. Zawód, a właściwie zajęcie, jak twierdzą setki zazdrosnych, polegający na tym, by ładnie wyglądać, przejść się po pokładzie i podać kanapki pasażerom.To wszystko prawda. Częściowa.
UWAGI:
Bibliogr. s. 231-[233].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pułkownik Erich Alfred "Bubi" Hartmann (1922-1993) był niemieckim asem lotnictwa, który zakończył wojnę z 352. potwierdzonymi zwycięstwami powietrznymi, uzyskanymi w 825. walkach podczas 1404 lotów bojowych. Większość zestrzelonych samolotów - 260 - stanowiły myśliwce. Sam nigdy nie został zestrzelony. Przymusowo lądował 14 razy - zawsze za sprawą awarii mechanicznych lub uszkodzeń powstałych na skutek zderzenia ze szczątkami przeciwników. Za swoje osiągnięcia został uhonorowany najwyższymi odznaczeniami III Rzeszy, w tym Krzyżem Rycerskim z Liśćmi Dębu, Mieczami i Diamentami.
352 zwycięstwa - to brzmi wręcz niewiarygodnie. Najskuteczniejsi piloci I wojny światowej - Niemiec Manfred von Richthofen i Francuz Rene Fonck - zestrzelili odpowiednio 80 i 75 samolotów. W czasie II wojny światowej oprócz Hartmanna granicę 300 zwycięstw przekroczył jeszcze tylko jeden niemiecki pilot - Gerhard Barkhorn, który zestrzelił 301 samolotów. Kilku niemieckich pilotów przekroczyło liczbę 200 zestrzelonych samolotów. Po stronie aliantów najskuteczniejsi okazali się piloci sowieccy - Iwan Kożedub (62 zwycięstwa) i Aleksander Pokryszkin (59 zwycięstw), którzy podobnie jak Niemcy latali w zasadzie przez cały okres wojny. U zachodnich Aliantów po odbyciu tury pilot przez dłuższy czas pełnił służbę na tyłach, co spowodowało, że ich wyniki były dużo słabsze. Jeszcze trudniej było zostać asem w erze napędu odrzutowego - w czasie wojny koreańskiej tzw. podwójnych asów, którzy osiągnęli dziesięć lub więcej zwycięstw, było zaledwie kilku, w Wietnamie siły amerykańskie miały jednego czy dwóch asów. Podczas wojny w Zatoce Perskiej kilku pilotów zestrzeliło po dwa irackie samoloty. Tak więc Hartmann już na zawsze pozostanie asem asów. Co ciekawe, Hartmann często mawiał, że bardziej cieszy go fakt, iż nigdy nie stracił "skrzydłowego" niż duża liczba zwycięst
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni