Erudycja Cataluccia (autora jedynego literackiego przewodnika po Warszawie - wydanego we Włoszech!) zdumiewa. Trudno sobie wyobrazić innego "człowieka Zachodu" (Włocha, Niemca, Francuza etc.), który umiałby tak głęboko wniknąć w sprawy polskie, tak świetnie się w nich orientować, tak głęboko rozumieć naszą literaturę, kulturę, mentalność - a wiedza ta dotyczy także Czechów, Rosjan, Ukraińców, Litwinów, Żydów, Serbów.Cataluccio dzieli się z nami wspomnieniami o tym, jak z Kapuścińskim włóczyli się całymi dniami po Buenos Aires śladami Gombrowicza, z Hrabalem pili w Pradze piwoU zlateho tygra, z Pawłem Hertzem odnaleźli zapomniany grób Stanisława Brzozowskiegowe Florencji, opowiada, jak zachwycał się z Brodskim obrazem Guardiego w weneckiej Galleria dell` Accademia, zaś w Luwrze obrazem Apollo i Marsjasz Perugina ze Zbigniewem Herbertem (który zatrzymywał się we Włoszech u niego i uwodził wiekową dozorczynię, śpiewając jej arie operowe).O każdym z poznanych przez siebie twórców potrafi powiedzieć coś istotnego, wzbogacającego jego portret, co sprawia, ze patrzymy na nich z jeszcze innej perspektywy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Znakomite, ponadczasowe felietony, które o rzeczach ważnych, poważnych, czasem smutnych mówią w sposób ironiczny, lekki, zabawny, a nieraz refleksyjny. Wszak ironia to najlepszy sposób opowiadania o rzeczach dramatycznych. Głowacki jest niestrudzonym tropicielem absurdów i idiotyzmów właściwych czasom minionym, a jednak nadal wracających jak bumerang w świecie współczesnym. Co więcej, autor pokazuje, że te absurdy nie są ograniczone do jednego kraju, do jednego systemu ideologiczno-ekonomicznego. Absurd bowiem jest międzynarodowy i ponadczasowy. ideologiczno-ekonomicznego. Absurd bowiem jest międzynarodowy i ponadczasowy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Życie Jana Potockiego to historia niezwykła, której kres, jak wiadomo, położyło oryginalne i pedantycznie zaplanowane samobójstwo. Urodzony w 1761 roku w arystokratycznej rodzinie, kształcony w Szwajcarii, hrabia Potocki był kawalerem zakonu maltańskiego, posłem na Sejm Czteroletni, doradcą cara Aleksandra I, uczonym, podróżnikiem i publicystą, pisarzem, który zasłynął przede wszystkim jako autor Rękopisu znalezionego w Saragossie. Bogato udokumentowana biografia Rosseta i Triaire’a opowiada o życiu tego kosmopolity i ekscentryka na tle ówczesnej Europy. Odtwarzając na podstawie niezliczonych dokumentów, listów i świadectw koleje życia Potockiego: służbę w armii austriackiej, jego liczne podróże, między innymi do Turcji i Egiptu, do Tunisu i Maroka, na Kaukaz i do Mongolii, działalność polityczną, twórczość literacką i badania historyczne, autorzy ukazują osobowość niesłychanie bogatą i oryginalną, pełną też sprzeczności. Jako erudyta zafascynowany najnowszymi koncepcjami naukowymi, a zarazem wolnomyśliciel i fantasta, Jan Potocki okazuje się umysłem wykraczającym poza ramy własnej epoki, człowiekiem, który przyznawał sobie prawo do absolutnej wolności - nawet w kwestii śmierci. Dzieło Rosseta i Triaire’a, pierwsze tak szczegółowe i dogłębne opisanie życia wybitnego Polaka i Europejczyka, to oszałamiająca bogactwem panorama Europy czasów oświecenia, a także nieocenione źródło wiedzy dla miłośników i badaczy Rękopisu znalezionego w Saragossie.
UWAGI:
Tyt. oryg.: "Jean Potocki : biographie" 2004. Bibliogr. s. 458-467, bibliogr. dzieł J. Potockiego s. 451-457. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pierwsza od dwóch dekad, oparta na głębokich badaniach archiwalnych, pionierska pod względem perspektywy badawczej biografia Jerzego Andrzejewskiego przynosi nieznany obraz pisarza. Autorka książki skupia się na życiu osobistym twórcy, które w istotny sposób kształtowało jego przekonania, idee i działania artystyczne. Ukazują się tu rozmaite nastroje, egocentryzm, przerośnięte ambicje, układy towarzyskie, koterie, przenikające się kręgi literacki i polityczne. Kontekst historyczny stanowi tutaj dopiero drugi plan. Bohaterami książki, obok samego Andrzejewskiego, są rozmaite znane postaci życia literackiego, m.in. Józef Czapski, Krzysztof Baczyński, Jarosław Iwaszkiewicz, Zygmunt Mycielski, Marek Hłasko, Czesław Miłosz. Tworzą one "prywatność mikrospołeczną" (termin Przemysława Czaplińskiego), w której budowała się tożsamość autora Miazgi.
UWAGI:
Na okładce i stronie tytułowej: [seria biograficzna]. Bibliografia strony 541-555. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Czytając tę książkę zapomina się o ewentualnej lub realnej chorobie, dotykającej nas samych ( a wiem coś o tym) lub naszych bliskich. Przypomina to dziecięcą zabawę w "idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak". Z drżeniem serce i chichotem w ustach, oczekiwało się finalnego "szczypa z zakrętasem". W opowieści Krysi, ta dziecięca zabawa odbywa się na poważnie, a dzieciaki są już dorosłe. Jedna ani na moment autorka nie pozwala im stracić poczucia dobrego smaku, pogody dycha i co najważniejsze konsekwentnej nadziej. Słowa wypowiadane są w tym doskonałego dialogu ja z ja, człowieka czasem przerażonego, ale uparcie walczącego z chorobą, losem, przeciwnościami gburowatej codzienności i z oczekiwaniami innych, "czy aby urwie łeb hydrze?" Andrzej Komorowski, psychoterapeuta
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Salman Rushdie, "mistrz niekończących się opowieści", w tym zbiorze cymeliów z dziedziny literatury faktu łączy eseje, recenzje, komentarze, osobiste wspomnienia i przemówienia, które dotyczą jego związku ze słowem pisanym i szerzej sztuką oraz kwestii społecznych.Języki prawdy to kronika intelektualnego zaangażowania Rushdiego w okresie galopujących przemian kulturowych. Prowadząc czytelnika poprzez różnorodne tematy, autor odkrywa naturę opowieści jako ludzkiej potrzeby, bada, co znaczy dla niego twórczość Szekspira, Cervantesa, Becketta czy Ryszarda Kapuścińskiego. Zgłębia naturę prawdy, związków łączących sztukę z życiem oraz takie problemy jak migracje, wielokulturowość i cenzura.Ożywione charakterystycznym dla Rushdiego dowcipem i olśniewającym stylem Języki prawdy ukazują wnikliwe spojrzenie autora na ewolucję literatury i kultury, a przy tym zabierają nas w ekscytującą podróż po krainie nieustraszonej wyobraźni.
Zawartość: CZĘŚĆ PIERWSZA: Baśnie ; Proteusz ; Heraklit ; Początki jeszcze innego pisarza. CZĘŚĆ DRUGA: Philip Roth ; Kurt Vonnegut i "Rzeźnia numer pięć" ; Powieści Samuela Becketta ; Cervantes i Szekspir ; Gabo i ja ; Harold Pinter (1930-2008) ; Wprowadzenie do IV tomu "The Paris Review Interviews" ; Autobiografia a powieść ; Adaptacja ; Uwagi o lenistwie: od Saligii do Obłomowa ; Hans Christian Andersen ; "Król świata" Davida Remnicka ; Czy ja sobie zaprzeczam? Niech będzie.
Zawartość cd.: CZĘŚĆ TRZECIA: Prawda ; Odwaga ; Teksty dla PEN Clubu ; Christopher Hitchens (1949-2011) ; Instynkt wolnościowy ; Usama ibn Ladin ; Ai Weiwei i inni: prześladowania w Chinach w 2011 roku ; Dwupłciowe bóstwo ; Przemówienie podczas uroczystości ukończenia studiów - Nova Southern University 2006 ; Przemówienie podczas uroczystości ukończenia studiów - Uniwersytet Emoryego 2015. CZĘŚĆ CZWARTA: Artysta zbiorowy: padyszach Akbar i powstanie "Hamzanamy" ; Amrita Sher-Gil: listy ; Bhupen Khakhar (1934-2003) ; Francesco Clemente i jego autoportrety ; Taryn Simon: amerykański skorowidz rzeczy ukrytych i nieznanych ; Wystawa Kary Walker w Hammer Museum, Los Angeles 2009 ; Sebastio Salgado ; Boże Narodzenie niewierzącego ; Carrie Fisher ; Pandemia ; Kwestionariusz proustiański: targowisko próżności ; O zebranych tu tekstach.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Po raz pierwszy w życiu czułem się potraktowany jak przedmiot dokumentalnego filmu o zwierzętach. Trudno mi zapomnieć tę chwilę".
Michel Houellebecq opisuje wydarzenia od października 2022 do końca marca 2023. Nie tylko odnosi się do udziału w kontrowersyjnym filmie pornograficznym, którego dystrybucję próbował później powstrzymać, ale także opisuje swój spór z Wielkim Meczetem w Paryżu i rozprawia się z oskarżeniami o islamofobię.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Po "dzienniku choroby" przyszedł czas na jej własny. Krystyna Kofta, po raz kolejny, szczerze o sobie. Autorka przenosi się pamięcią do swojego dzieciństwa, bez skrępowania opisuje okres dojrzewania, pierwszych prób pisarskich, miłości czy nawet inicjacji seksualnej. Dla Kofty nie ma tematów tabu - nie unika dywagacji na temat Boga, śmierci, feminizmu, polityki, używek - pozwala poznać nie tylko jako pisarka, ale i kobieta, żona, kochanka, matka - ze swoim specyficznym humorem i, jeśli sytuacja tego wymaga, ciętym językiem.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni