Sam autor mówi o swej książce, że to biografia polityczna artysty, który wiódł podwójne życie: malarza oraz dyplomaty i szpiega. Mark Lamster opowiada historię życia Rubensa, a także znakomicie odtwarza kulturę, konflikty religijne oraz intrygi polityczne tamtych czasów. Liczne zamówienia na portrety przywódców wojskowych i politycznych powodowały, że Rubens podróżował ze swego antwerpskiego domu do Londynu, Madrytu, Paryża czy Rzymu. Korona hiszpańska, doceniając jego umiejętności łatwego nawiązywania kontaktów z wysoko postawionymi osobistościami, wciągnęła go w pracę na rzecz tajnych służb. Niespotykana inteligencja malarza, niezwykły urok i umiejętność żeglowania zgodnie ze sprzyjającymi wiatrami historii uczyniły zeń, nawet w najtrudniejszych warunkach, twardego negocjatora traktatów pokojowych między Anglią i Hiszpanią. A wszystko to nie przeszkadzało mu nieustannie pomnażać zawartości katalogu najwspanialszych dzieł sztuki.
UWAGI:
Il. również na wyklejkach. Kalendarium s. 267-271. Nota od aut. s. 13-14. Bibliogr. s. 289-295. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Od Kronosa pożerającego swe dzieci - do Odyseusza wracającego do Penelopy. Mitologia Greków i Rzymian od niepamiętnych czasów jest kulturowym dziedzictwem całej ludzkości. Nasi przodkowie czerpali wiedzę o bogach i boginiach z dzieł Homera, Hezjoda, Wergilusza i Owidiusza. Tam też szukali inspiracji malarze, których wyobraźnią zawładnęły najważniejsze wątki mityczne. Autorzy przypominają znane przypowieści, ilustrując je dziełami mistrzów. Wędrówka po krainie stu arcydzieł malarstwa, na jaką zapraszamy czytelników, pozwoli na nowo odkryć aktualność mitów greckich i rzymskich.
UWAGI:
Bibliogr. s. 240-244. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Miłość, intryga, pożądanie - zamknięte w obrazie mistrzaJest rok 1490. W zamku Sforzów w Mediolanie Leonardo maluje portret. Zasłony w pokoju są zaciągnięte. Modelka siedzi na krześle. Ma 17 lat i spodziewa się dziecka. Nigdy nie wyglądała piękniej niż teraz: szczupła, w czerwonej sukni ze złotym haftem, na lewej ręce trzyma białe zwierzątko, a prawą głaszcze jego futerko. Skrzypnęły drzwi. Wpadający promień światła podkreśla porcelanową bladość skóry dziewczyny. Modelka odwraca nagle głowę do tyłu. W jej ciemnych, dużych oczach maluje się ciekawość i inteligencja. Kogoś wita? A może z kimś się żegna? Była kochanką Ludovica Sforzy, przyszłego księcia Mediolanu, jednego z najpotężniejszych ludzi renesansowych Włoch i uznaną poetką. Ta książka to nie tylko opowieść o niezwykłej kobiecie z obrazu. To również historia jednego z najbardziej pożądanych dzieł sztuki na świecie. Jego dzieje nierozerwalnie splecione są z Polską. Obraz był ukrywany przed zaborcami, potem w sensacyjnych okolicznościach wywieziony z kraju podczas powstania listopadowego. Po wybuchu II wojny światowej ukrywany przed Niemcami. W swych kolekcjach chcieli go mieć Herman Goering i Adolf Hitler. Po 1989 roku Dama dalej prowadziła burzliwe życie, kontrowersje wzbudzały jej liczne zagraniczne podróże i sprawa jej zakupu przez państwo polskie. Katarzyna Bik - historyczka sztuki, w latach 1990-2008 dziennikarka "Gazety Wyborczej". Obecnie pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie. ze strony wydawcy
UWAGI:
Bibliografia na stronach 377-384.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Były natchnieniem największych artystów. Oni zapewnili im nieśmiertelność. Obrazy jednak nie mówią o tych kobietach wszystkiego.Malowałam królów i prostytutki - mówiła Tamara Łempicka, jedna z największych polskich malarek - tych, którzy są dla mnie inspiracją i powodują, że czuję wibracje.Dora Maar, spytana o obrazy ukochanego, powiedziała po śmierci artysty: Być może na ścianach w galerii byłyby warte pół miliona. Na ścianach kochanki Picassa mają dodatkową, historyczną wartość.Gdy żona Vermeera sprzedawała piekarzowi ostatnie obrazy męża, by wyżywić ósemkę swoich dzieci, od dawna już nie miała słynnych kolczyków, które widnieją między innymi na obrazie Dziewczyna z perłą.Samobójstwa z miłości, wielkie namiętności i okrutne zdrady. Rodzinne tajemnice, o których się nie mówi. Historie kobiet z obrazów są zaskakujące i do bólu prawdziwe. Ludzkie. Często pełne ciepła. Czasem tragiczne. Zawsze fascynujące.Za każdym obrazem, który podziwiamy, kryje się prawdziwe życie. Pełne pasji, erotyzmu i oddania malarstwu.Niezwykłe osobowości, femmes fatales, kobiety wyzwolone, muzy. To nie przypadek, że właśnie one pozowały do najsłynniejszych obrazów. Wszyscy znamy ich twarze. Czas poznać ich losy.
UWAGI:
Bibliogr. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni