Podręcznik stanowi wprowadzenie do wiedzy o najważniejszych instytucjach prawa administracyjnego. Książka, ze względu na swój podstawowy charakter, nie obejmuje problematyki materialnego prawa administracyjnego ani zarysu procedury administracyjnej.
3. Klasyfikacja administracji publicznej z punktu widzenia jej funkcji
Wybrana literatura
Rozdział drugi
Prawo administracyjne i jego miejsce w systemie prawa
1. Pojęcie prawa
2. Przydatność klasyfikacji prawa dla określenia prawa administracyjnego
3. Pojęcie prawa administracyjnego i jego miejsce w systemie prawa
3.1. Prawo administracyjne - zagadnienia wprowadzające
3.1.1. Zarys poglądów nauki polskiej na temat pojęcia prawa administracyjnego
3.1.2. Wnioski wynikające z poszukiwania definicji prawa administracyjnego
3.2. Cechy prawa administracyjnego
3.3. Wewnętrzna systematyka prawa administracyjnego ze względu na normy (ustrojowe, materialne, procesowe)
3.4. Sankcja administracyjna
3.5. Podział prawa administracyjnego ze względu na rodzaj normy
3.5.1. Ustrojowe prawo administracyjne
3.5.2. Materialne prawo administracyjne
3.5.3. Administracyjne prawo procesowe
3.6. Prawo administracyjne wewnętrzne
3.7. Prawo administracyjne zewnętrzne
3.8. Inne podziały prawa administracyjnego
3.9. Pojęcie międzynarodowego prawa administracyjnego
3.10. Pojęcie europeizacji prawa administracyjnego
3.11. Przykładowe ujęcia prawa administracyjnego w obcych porządkach prawnych
3.11.1. Rozwiązania niemieckie
3.11.2. Rozwiązania amerykańskie
3.12. Prawo administracyjne a inne gałęzie prawa
3.12.1. Prawo administracyjne a prawo konstytucyjne
3.12.2. Prawo administracyjne a prawo cywilne
3.13. Inne kryteria podziału prawa administracyjnego
Wybrana literatura
Rozdział trzeci
Podstawowe instytucje prawa administracyjnego
1. Sytuacja administracyjnoprawna
2. Stosunek administracyjnoprawny
3. Elementy stosunku administracyjnoprawnego (podmiot, przedmiot, treść)
4. Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych
4.1. Materialny stosunek administracyjnoprawny
4.1.1. Stosunki materialnoprawne
4.1.2. Jednorazowe stosunki administracyjnoprawne
4.1.3. Stosunki ustrojowe
4.1.4. Stosunki procesowe
4.1.5. Inne rodzaje stosunków administracyjnoprawnych
4.1.6. Nawiązanie stosunku administracyjnoprawnego
4.1.7. Władztwo administracyjne
4.1.8. Własność publiczna
4.1.9. Własność samorządowa (komunalna)
4.1.10. Własność innych podmiotów
5. Pojęcie interesu indywidualnego oraz publicznych praw podmiotowych
5.1. Pojęcie interesu indywidualnego (prawnego i faktycznego)
5.2. Pojęcie interesu faktycznego
5.3. Pojęcie interesu prawnego
5.4. Publiczne prawa podmiotowe a interes prawny
5.4.1. Pojęcie publicznych praw podmiotowych
5.4.2. Podmioty ochrony publicznych praw podmiotowych
6. Uznanie administracyjne
6.1. Językowe formy uznania administracyjnego
6.2. Warunki prawidłowego zastosowania uznania administracyjnego
Wybrana literatura
Rozdział czwarty
Źródła prawa administracyjnego
1. Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł prawa
2. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
2.1. Cechy Konstytucji
3. Ustawa
3.1. Procedura legislacyjna
4. Ratyfikowane umowy międzynarodowe
4.1. Stosunek umów międzynarodowych do prawa polskiego
5. Pozycja pierwotnych i wtórnych źródeł prawa Unii Europejskiej
5.1. Prawo pierwotne
5.2. Prawo wtórne
5.2.1. Rozporządzenie unijne
5.2.2. Dyrektywa unijna
5.2.3. Decyzje unijne
5.2.4. Opinie, zalecenia
5.3. Pytania prejudycjalne
6. Rozporządzenia
6.1. Cechy prawidłowego rozporządzenia
7. Rozporządzenie z mocą ustawy
8. Prawo miejscowe (akty prawa miejscowego)
8.1. Prawo miejscowe a ustawa
8.2. Rodzaje aktów prawa miejscowego i organy je stanowiące
8.2.1. Akty prawa miejscowego stanowione przez organy samorządu terytorialnego
8.2.2. Wybrane regulacje prawne dotyczące stanowienia prawa miejscowego na poziomie samorządu gminnego na przykładzie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
8.3. Akty stanowione przez organy terenowej administracji rządowej
8.3.1. Przepisy wykonawcze
8.3.2. Przepisy porządkowe
9. Prawo wewnętrzne
9.1. Klasyfikacja prawa wewnętrznego
9.1.1. Uchwały
9.1.2. Regulaminy i statuty
9.1.3. Zarządzenia
10. Pojęcie swoistych źródeł prawa
Wybrana literatura
Rozdział piąty
Zasady prawa administracyjnego
1. Istota zasad prawa administracyjnego
2. Zasada demokratycznego państwa prawa
3. Zasada praworządności (legalizmu)
4. Zasada pomocniczości (subsydiarności)
5. Zasada proporcjonalności
Wybrana literatura
Rozdział szósty
Zarys ustrojowego prawa administracyjnego
Część I. Instytucje ogólne
1. Wprowadzenie
2. Pojęcie systemu administracji publicznej
3. Podział terytorialny państwa
4. Pojęcie organu administracji publicznej i urzędu
4.1. Klasyfikacje organów administracji publicznej
5. Zasady powiązań podmiotów administracji publicznej
dr hab. Tatiana Chauvin (adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego), dr hab. prof. UW Tomasz Stawecki (profesor [>>] Uniwersytetu Warszawskiego), prof. zw. dr hab. Piotr Winczorek (profesor Uniwersytetu Warszawskiego).
Skrypt Wstęp do prawoznawstwa zawiera komplet informacji, bez których nie sposób rozpocząć studiów prawniczych. Dzięki niemu zrozumiesz: pojęcie prawa, role i miejsce prawa w życiu społeczeństwa, normy i przepisy prawne, tworzenie, obowiązywanie oraz wykładnie prawa.
UWAGI:
W głównym punkcie dostępu autor wg wydania 1. Bibliografia na stronach XV-XVI i bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Profesor Lech Morawski był pracownikiem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Głównym obszarem Jego zainteresowań była filozofia i teoria prawa.Profesor Lech morawski był stypendystą Fundacji A. Humbolta (1989-1991). Utrzymywał żywe kontakty z wieloma ośrodkami zagranicznymi, między innymi w Niemczech, Anglii, Australii i USA.Jego rozprawa habilitacyjna "Argumentacja, racjonalność prawa i postępowanie dowodowe" otrzymała I nagrodę w prestiżowym konkursie czasopisma "Państwo i Prawo" w 1991r.Jest On autorem kilkudziesięciu prac naukowych w większości z zakresu filozofii analitycznej ( teoria argumentacji, wykładnia prawa), ale także z zakresu problematyki państwa prawa, precedensu sądowego i postępowania sądowego.Pełnił funkcję Sędziego Trybunału Stanu a następnie Sędziego Trybunału Konstytucyjnego.
UWAGI:
Dodruk za zgodą pani Ewy Morawkiej.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Odb. litogr. pisma ręcznego. Wyd. anon.; nazwa aut.: Ksawery Józefowicz. Ustalono na podstawie dedykacji zamieszczonej na s. tyt. i na podstawie innych prac tego aut.
Wyparte - odroczone - odrzucone : niemiecki dług reparacyjny wobec Polski i Europy Tytuł oryginału: "Verdrängt - vertagt - zurückgewiesen : die deutsche Reparationsschuld am Beispiel Polens und Griechenlands". "Niemiecki dług reparacyjny wobec Polski i Europy "
Historia problemu niemieckiego długu reparacyjnego wobec Polski i innych europejskichkrajów. Republika Federalna Niemiec od samego początku swojego istnienia odrzucała żądania odszkodowawcze krajów, które ucierpiały w wyniku okupacji hitlerowskiej w czasie drugiej wojny światowej. Niemieccy badacze - historyk Karl Heinz Roth i politolog Hartmut Rübner - wswojej książce analizują przebieg niemieckiej okupacji w Polsce, ujawniają strategie, do których Niemcy uciekały po wojnie, by odmówić wypłaty reparacji, oraz starają się oszacować wielkość niemieckiego długu reparacyjnego. Wychodząc z punktu widzenia opartego na prawie międzynarodowym, udowadniają zasadność greckich i polskich żądań oraz proponują swojerozwiązanie kwestii reparacji.
UWAGI:
Bibliografia na stronach [397]-418. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni