Niepokorne damy. Kobiety, które wywalczyły niepodległą Polskę.Przekonywano je, że są słabe, chwiejne, pozbawione właściwej tylko mężczyznom determinacji oraz siły. Nie uwierzyły.Olka na niebezpieczeństwo patrzyła z pogardą. Zarządzała tajnym arsenałem, w którym trzymano tysiące sztuk broni. Szmuglowała karabiny, rewolwery i prowizoryczne bomby. Gdy inni stchórzyli, ona osobiście przerzuciła przez granicę setki tysięcy rubli zrabowanych z pociągu. Igrała z carską ochraną i z niemiecką policją. Zawsze o krok przed wrogiem.Maria niezwykły szyk i grację łączyła z żelazną wolą i niezłomną wiarą w Wielką Sprawę. Mało kto wiedział, że sławna lwica salonowa, łamiąca serca niezliczonych adoratorów, to jednocześnie bojowniczka o niezwykłym harcie ducha. Nie dała się złamać, nawet gdy zamknięto ją w ponurych lochach Cytadeli warszawskiej.Wanda od dziecka marzyła tylko o jednym: by ruszyć na wojnę w mundurze polskiego żołnierza. Nie zdołały jej zniechęcić drwiny kolegów ani rechot dowódców, którzy w armii nie widzieli miejsca dla żadnej kobiety. Wiedziała, że udowodni im, jak bardzo się mylili. Nawet jeśli będzie musiała to zrobić w męskim przebraniu i pod fałszywym nazwiskiem.Kobiet takich jak one były setki. Niepokornych i nieugiętych. Prawdziwych wojowniczek, bez których nie byłoby wolnej Polski.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 405-419. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Musiały być silne, by przeżyć w bezwzględnym świecie polskiej polityki.W mrokach średniowiecza Polską rządziły kobiety. I były diabelnie skuteczne.Dobrawa wie, że jej przyszły mąż Mieszko to zatwardziały poganin i masowy morderca. Nie ma wyjścia. Dla dobra swojego rodu wyrusza do dzikiego kraju Piastów.Oda musi opuścić klasztor, by zostać żoną słowiańskiego barbarzyńcy, odpowiedzialnego za śmierć jej bliskich i przyjaciół. W Poznaniu czeka ją wyłącznie pogarda. A jednak to ona zbuduje podwaliny polskiego imperium.Emnilda jest panią życia i śmierci swoich poddanych. By Europa utonęła w morzu krwi wystarczy jej jedno słowo. Dla korzyści własnej i swojego syna nie zawaha się go wypowiedzieć.Przyszło im żyć w czasach, gdy panowało tylko jedno prawo - prawo silniejszego. Przybyły do kraju rządzonego przez brutalnych władców, których całym życiem były podbój i mord. Stanęły u ich boku, a gdy nadeszła odpowiednia chwila, same sięgnęły po ster polityki.Dla dobra rodu, swoich dzieci i dla władzy nie wahały się użyć trucizny czy sztyletu. Przekupstwo, podstęp, nawet własne ciało - każdy sposób był dobry, jeśli pozwalał im realizować zamierzone cele.Polskie władczynie. Żelazne damy.
UWAGI:
Bibliogr. s. 412-420. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W 2020 roku przypadały obchody 190 rocznicę koncertu, jaki Fryderyk Chopin dał w Sochaczewie, w miejscu stacjonowania wojsk generała Szembeka. Z tej okazji na rynku wydawniczym ukaże się album "Sochaczewska Ojczyzna Chopina" opracowany przez pracownika Muzeum Ziemi Sochaczewskiej i Pola Bitwy nad Bzurą, Radosława Jarosińskiego. Dowiemy się z niego, jakie są związki kompozytora z naszym miastem, natrafimy także na wiele ciekawostek oraz opowieści o sławnych muzykach odwiedzających nasze miasto w okresie przedwojennym, niezwykłych losach serca Chopina, czy maski pośmiertnej nabytej przez Kazimierza Hugo-Badera.Jak mówi Radosław Jarosiński, doskonałą bazą do opracowania publikacji był ogrom materiałów, które w naszym muzeum pozostawił Kazimierz Hugo-Bader, człowiek dzięki któremu oficyna w Żelazowej Woli istnieje dziś w znanej na całym świecie formie. - cytat z www.sochaczew.pl
W 2020 roku przypadały obchody 190 rocznicę koncertu, jaki Fryderyk Chopin dał w Sochaczewie, w miejscu stacjonowania wojsk generała Szembeka. Z tej okazji na rynku wydawniczym ukaże się album "Sochaczewska Ojczyzna Chopina" opracowany przez pracownika Muzeum Ziemi Sochaczewskiej i Pola Bitwy nad Bzurą, Radosława Jarosińskiego. Dowiemy się z niego, jakie są związki kompozytora z naszym miastem, natrafimy także na wiele ciekawostek oraz opowieści o sławnych muzykach odwiedzających nasze miasto w okresie przedwojennym, niezwykłych losach serca Chopina, czy maski pośmiertnej nabytej przez Kazimierza Hugo-Badera.Jak mówi Radosław Jarosiński, doskonałą bazą do opracowania publikacji był ogrom materiałów, które w naszym muzeum pozostawił Kazimierz Hugo-Bader, człowiek dzięki któremu oficyna w Żelazowej Woli istnieje dziś w znanej na całym świecie formie. - cytat z www.sochaczew.pl
UWAGI:
Przypisy. Bibliografia.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nominowana do Nagrody Wielkiego Kalibru Agnieszka Jeż opowiada wciągającą, duszną i nieoczywistą historię zwykłych ludzi i niezwykłych zbrodni. Znana czytelnikom ze znakomicie przyjętych "Szańca" i "Odpłaty" sierżant Wiera Jezierska, cholernie ambitna idealistka z misją, nie zawaha się odsłonić rodzinnych tajemnic. Ktoś w końcu musi to robić.Letni, senny spokój Giżycka zostaje zburzony przez zniknięcie młodej dziewczyny, a zaraz potem - niespodziewaną śmierć. Zaginiona Ewelina to tegoroczna maturzystka, wzorowa uczennica i córka doskonała. Denatem jest Nęcki, jej ojczym - z zawodu tirowiec, barwna postać uwikłana w działalność na granicy prawa. Sierżant Wiera Jezierska jest przekonana, że te dwie sprawy ściśle się ze sobą łączą. Policjantka zrobi wiele, by to udowodnić. Po swojej stronie ma nietypowych sprzymierzeńców i intuicję. Przeciw sobie - nie tylko tego, kto zabił, ale i całą miejscową obyczajowość. W Giżycku brudy pierze się we własnym domu, a o wstydliwych odstępstwach od normy należy milczeć. Przecież dobrze jest tak, jak jest. Nawet jeżeli sprawy kończą się brutalną śmiercią na żwirowisku.Dwie tragedie w jednej rodzinie? Los musiałby być wyjątkowo złośliwy. Albo miarka wreszcie się przebrała. Mimo oporu świadków, urwanych tropów i osobistych problemów Wiera dowie się, jak było naprawdę. Choćby miała złamać zasady.W końcu prawda wyjdzie na jaw. I nie będzie to piękny widok.Pulsująca stłumionymi emocjami proza Agnieszki Jeż sprawia, że tej książki nie da się odłożyć.
UWAGI:
Stanowi część 3 cyklu, część 1 pt.: Odpłata, część 2 pt.: Szaniec.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
DWADZIEŚCIA MIĘDZYWOJENNYCH LAT - KOLOROWYCH I SZARYCH. BIEDNYCH I BOGATYCH. PEŁNYCH NADZIEI I ZWĄTPIENIA. WYJĄTKOWYCH - JAK NIGDY WCZEŚNIEJ I NIGDY PÓŹNIEJ.
Dwie kobiety - Irena i Teresa.Pierwsza ma wszystko: męża, kochanka, wymarzone dzieci, wykształcenie, dobrobyt. Drugiej wszystkiego brakuje: miłości, szczęścia, pracy i pieniędzy. Irena Krzywicka - skandalistka, demoralizatorka, uwikłana w głośny romans.
Teresa Kulebianka - od losu dostała słabe karty. Chciała się wyrwać z biedy rodzinnego domu i nigdy tam nie wrócić. Obu życie wystawiło wysoki rachunek za podążanie za pragnieniami.
Kiedy się spotykają, Irena jest na szczycie, Teresa - na samym dole. Ta znajomość je odmieni, zwłaszcza że nic nie może przecież wiecznie trwać - ani nieszczęście, ani szczęście...
Piękna powieść osadzona w realiach epoki, ze słynną Ziemiańską, teatrzykami rewiowymi i salonami literackimi, z postaciami takimi jak Irena Krzywicka i Tadeusz Boy-Żeleński.
UWAGI:
Na okładce: Mimo wszystko trzeba działać - nawet gdyby miało to zmienić życie jednej tylko kobiety - warto.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 003261 od dnia:2024-07-01 Wypożyczona, do dnia: 2024-07-31
Podhale i Mazury - dwa odmienne światy, trzy różne zbrodnie. Jeden dług.Podhale, 1945. Ta zbrodnia wszystko zaczęła.Podhale, 2019. Ta zbrodnia wszystko skończyła.Mazury, 2014. Ta zbrodnia wszystko ujawni.Zwyczajne włamanie do domku letniskowego na Mazurach - sprawa, jakich wiele, która tylko psuje statystyki. Do momentu, gdy pod deskami w sieni sierżant Wiera Jezierska znajduje zwłoki.W tym śledztwie wszystko jest nie tak: podhalański dom w krainie jezior, podejrzani z żelaznym alibi i ślady, które zatarł czas. Policjantka wpada jednak na trop, który prowadzi ją do brutalnego mordu sprzed lat na Podhalu.Drażliwe tematy, wielopiętrowa intryga i śledztwo, które odsłania kolejne oblicza zła.Dotarcie do prawdy utrudnia nie tylko upływ czasu. Każda społeczność ma swoje ciemne sprawki, których woli nie poruszać. A górale nie lubią, gdy obcy mieszają się do ich spraw, zwłaszcza jeśli to mogłoby zburzyć ich obraz - ludzi prawych i szlachetnych.Czy stara zbrodnia rzucałaby tak długi cień? Może to wszystko łączy się tylko pozornie, a może każda krzywda musi w końcu doczekać się odpłaty?
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zagadkowe, symboliczne morderstwa w rajskiej scenerii. Dwie Szwedki - Erika i Helena spędzają urlop na kursie jogi w ośrodku Samsara na wyspie Gran Canaria. Helena obserwuje zachowanie Eriki, która jest dziwnie niespokojna, zdaje się przed czymś lub kimś ukrywać, ale nie chce zdradzić, co wprowadziło ją w stan takiego przerażenia. Kilka dni później ciało Eriki z poderżniętym gardłem zostaje znalezione na skałach, otoczone muszlami i białymi różami. Zagadkowy morderca zaaranżował scenę zabójstwa tak, aby przypominało słynny obraz Sandra Botticellego "Narodziny Wenus". Wkrótce na Gran Canarii zaczynają ginąć kolejne osoby. Wyjaśnieniem serii tak rzadko spotykanych na tych sielskich wyspach morderstw zajmuje się liczne grono osób. Zbyt liczne.
UWAGI:
Stanowi część 1 cyklu The Canary Island.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Ellie Walker jest załamana. Kolejny mężczyzna zostawi ją dla innej? Czy to już zawsze będzie tak wyglądało? Zrozpaczona opuszcza Madryt i wraca do Nowego Jorku. Miała nadzieję, że Diego jest inny, ale wychodzi na to, że znowu się pomyliła. Tymczasem jeżeli myślała, że Diego tak po prostu pozwoli jej odejść, była w błędzie. Mężczyzna wysyła za dziewczyną ochroniarza, który każdego dnia informuje go, co robi Ellie. Diego dowiaduje się, że najwyraźniej spędziła noc z innym facetem. Mężczyzna nie wie, że Ellie była przekonana, że on wrócił do byłej żony. Wszystko wskazuje na to, że nie czeka ich wspólna przyszłość. Mury, które zaczynają między sobą budować, wydają się nie do przebicia. A tajemnice z przeszłości Diego pozostawiają więcej pytań niż odpowiedzi.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 003176 od dnia:2024-05-18 Wypożyczona, do dnia: 2024-07-17
"Fotografik Adam Kaczkowski pierwszy raz pojechał na zdjęcia do Żelazowej Woli w 1957 roku, realizując zamówienie Ministerstwa Kultury i Sztuki. Wieczorem wywołał filmy, kilka następnych dni spędził w ciemni. Nie jestem zadowolony, muszę jeszcze kilka razy pojechać, a w dodatku te wierzby trzeba sfotografować o świcie, najlepiej po burzy. No i zaczęło się. Przez dwadzieścia pięć następnych lat był w Żelazowej najmniej czterysta razy. Przeważnie pakując do samochodu nie tylko swoje aparaty, ale i statywy, ekrany odblaskowe domowej roboty, lampy z dziesiątkami przedłużaczy, i obowiązkowo drabinę. Czasami zabierał także mnie, byłem najstarszy z trojga dzieci i naprawdę ciekawy dlaczego dla wykonania jednego zdjęcia trzeba nagle, w mroźnym przedświcie pędzić godzinę, a potem po kwadransie pracy już spokojnie wracać do domu. Bo czasami telefon dzwonił o czwartej rano - Panie Adamie, jest szadź na drzewach, albo Kasztan przy wejściu do dworku zakwitł. To zaprzyjaźniony dozorca parku budził telefonistkę w centrali międzymiastowej, by pilnie przekazać wiadomość.
UWAGI:
Tekst równolegle w języku polskim i angielskim.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni