Czarna piosenka to legendarna "książka widmo" - tom, który miał być debiutem Wisławy Szymborskiej, ale nigdy nie został wydany. Jego losy skrywają wiele tajemnic. Być może wstrzymała go cenzura, być może sama poetka uznała, że w takim kształcie nie miał wówczas szans na publikację. Niektóre z wierszy drukowane były w czasopismach literackich, zaledwie kilka z nich autorka włączyła później do wydań książkowych. Odnaleziony w papierach Wisławy Szymborskiej maszynopis zawierający wiersze z lat 1944-1948 umożliwił przygotowanie do druku tomu, który dopiero w roku 2014, opatrzony wstępem biografki poetki, Joanny Szczęsnej, trafia do rąk czytelników. Mogą oni poznać poetyckie początki przyszłej noblistki, w wierszach noszących znamiona czasu, w jakim powstawały, odkryć motywy, myśli i obrazy zapowiadające świat poetyckiej jej dojrzałej twórczości.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
9 października - przypadła setna rocznica urodzin Tadeusza Różewicza. To dobry powód, by przypomnieć dorobek jednego z najwybitniejszych powojennych polskich poetów. Tadeusz Różewicz, w przeciwieństwie do Baczyńskiego, przeżył wojnę, został jednak przez to doświadczenie naznaczony. Jego głos jest o tyle ważny i powinien być słyszany, że ślady koszmaru II wojny światowej zacierają się w kolejnych pokoleniach. Jako świadek tamtych czasów jest autentyczny, a jego słowa brzmią przejmująco, tym bardziej że są proste i nieupiększone żadną stylizacją. Stanowią odpowiedź na pytanie: czy jest możliwa poezja po Holokauście. Odwołując się do tragicznego doświadczenia Polaków, budują świadomość narodową. Jednocześnie poezja i cała twórczość Różewicza jest na wskroś współczesna i doskonale odzwierciedla nasze losy i dylematy. Inspirujące zderzenie wczesnych utworów poety z pracami Bohdana Borowskiego, Władysława Hasiora, Mariana Kruczka i Józefa Szajny pomoże kształtować historyczną i kulturową tożsamość czytelników. Druga wojna światowa odcisnęła się piętnem na ich sztuce. Dzieła świadków epoki nieludzkiego zła pozostają ze sobą w pełnym wymowy dialogu i oświetlają się nawzajem, by mocą prawdziwej sztuki ukazać coś nowego, do tej pory niewidocznego. Publikacja ma charakter bibliofilski - stanowi przykład siły i urody tradycyjnej książki. Zaprojektowana przez profesora Janusza Górskiego, cenionego edytora i grafika, wielokrotnie nagradzanego w konkursach PTWK Najpiękniejsza Książka Roku, będzie nie tylko wzorem klasycznej typografii, ale też przykładem kontrastowania wywodzących się z Renesansu rozwiązań z modernistycznie włamywanymi w tekst reprodukcjami dzieł artystów.
UWAGI:
Nazwa autora wstępu nad tekstem. Miejsce wydania według serwisu e-ISBN.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni