Pierwsza biografia zbrodniarki wojennej z obozu dla dzieci, która w PRL-u pracowała w żłobku. Nikt na tej sali nie jadł żywych myszy i wesz, a ja jadłam w obozie. Na apelu zapytano nas, kto czuje głód, i nas wystąpiło czworo. Dano nam żywe myszy i wpychano w usta- zeznawała Maria Gapińska, w obozie Pawłowska. Maria Delebis-Jakólska zapamiętała:Kiedyś wylałam farbę i za to Pol mnie skatowała. Pod budynkiem była piwnica i tam zrobiono karcer. Jak mnie zamknięto, to szczury mi nogi obgryzły. Jan Prusinowski zeznawał pod przysięgą: Polecił mi zebrać kał do miski, w której przyniesiono mi jedzenie, i siłą podniósł mi ją do ust. Pol uderzyła mnie z tyłu głowy tak, że twarz wpadła mi do miski, a kał do ust. Pilnowali, żebym zjadł, co wydaliłem. Eugenia Pol ukończyła siedem klas szkoły podstawowej. Jak to możliwe, że stała się jedną z najokrutniejszych strażniczek z obozu dla dzieci i młodzieży na Przemysłowej? A po wojnie przez kilkanaście lat pracowała jako intendentka w żłobku? Do końca życia nie przyznała się do zarzucanych jej zbrodni. Proces był poszlakowy. Do dziś budzi wątpliwości. Śledztwo biograficzne szukające prawdy o kacie, który zabijał polskie dzieci na raty.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
CD 1. Uroczyste przemówienie Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego. "Katyń" - Dlaczego zrobiłem ten film? - rozmowa z Andrzejem Wajdą i in. CD 2. "Raport" - zeznania pisarzy: Józefa Mackiewicza i Ferdynanda Goetla przed Kongresem Stanów Zjednoczonych i in. CD 3. "Epitafium Katyńskie" Andrzej Panufnik, "Pieśń Rodzin Katynskich op.81" Henryk Mikołaj Górecki, "Via Crucis" Eugeniusz Rudnik, "Polskie Requiem, cz.V: Agnus dei" krzysztof Penderecki CD 4. Dysk zawiera angielską wersję językową: uroczystości narodowych, dokumentów i audycji, które zarejestrowane zostały na płytach CD 1. i CD2. Materiał na tym dysku zapisany jest w formacie mp3 i zawiera nałożoną ścieżkę z angielskim lektorem.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kazachstańskie noce to zbiór opowiadań opisujących prawdziwe wydarzenia - przeżycia Polaków wtrąconych do więzień, wywiezionych do łagrów i zesłanych w głąb Rosji sowieckiej.Autorka opisuje codzienność łagiernej pracy, bezkres stepów, relacje i więzi ludzkie. Mimo formy nowelistycznej treść opowiadań nie jest fikcyjna. Naglerowa czerpała także z własnych doświadczeń - aresztowano ją w 1940 r. za działalność pisarską. W drugiej części tomu znajdują się sprawozdania z jej przesłuchań, którym niezwykle sprawne pióro Naglerowej nadało walor artystyczny, przez co można wpisać je w dział literatury pięknej. Wszystko to jest świadectwem poniewierki i męczeństwa Polaków zesłanych właśnie za to, że byli Polakami.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wspomnienia z pracy w obozie przejściowym w Pruszkowie 2.IX.1944 - 16.I.1945Są to moje, bardzo osobiste wspomnienia obejmujące prawie cały okres istnienia przejściowego, zbiorczo - rozdzielczego obozu na terenie warsztatów naprawczych taboru kolejowego, likwidowanych wówczas przez Niemców.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Subtelna, pełna napięcia i niezapomniana opowieść o bolesnej miłości, trudnym bohaterstwie i krętej drodze do odkupienia.
Lee stworzył dzieło z epickim rozmachem, pełne napięcia i bólu. Po mistrzowsku pokazał nam, że w literaturze nie jest ważne to, co możemy opisać, ale co możemy poczuć ("The Boston Globe".)
Świetnie napisana, niezwykle wzruszająca proza. ("The New Yorker")
Lee stworzył doskonałe realia, w których mogą paść niepokojące pytania o odwagę, miłość, oddanie i miłosierdzie. ("Elle")
Wielkie dzieło, jedna z najważniejszych książek tego roku. ("Kirkus Reviews")
Mocna, poruszająca, pytająca o moralność - nie pozwala na łatwe odkupienie. ("Publisher’s Weekly")
UWAGI:
U gory okł.: Miłość może zranić bardziej niż wojna.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Tytuł mojej książki jest zaczerpnięty ze wspaniałego cyklu fortepianowych miniatur Roberta Schumanna, tak właśnie zatytułowanego - Kinderszenen. [.] Pomysł Schumanna - muzyczne sportretowanie marzeń i wydarzeń z dziecinnego pokoju - powtarzali potem liczni kompozytorzy europejscy, wśród nich Piotr Czajkowski i Claude Debussy, który swój cykl z roku 1908, niemal równie słynny jak cykl Schumanna, zatytułował Children’s Corner. Mój Children’s Corner (też dobry dla mnie tytuł, bo choć była wojna, to żyłem w kąciku) czy moje Kinderszenen coś oczywiście różni od dzieł tych wielkich kompozytorów. Różnica jest przede wszystkim w stopniu słodyczy - los chciał, żeby w latach czterdziestych ubiegłego wieku Träumereien śnione przez polskiego chłopca w jego dziecinnym kąciku były pełne krwi i grozy. - Ze wstępu autora.
UWAGI:
Bibliogr. s. 237-[238].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni