Publikacja wpisuje się w toczącą się w środowisku praktyków i teoretyków dyskusję na temat słabości działania instytucji ponadnarodowych, jak i krajowych, które uwidocznił kryzys finansowy. Czy wyciągnęliśmy właściwe wnioski i jesteśmy lepiej przygotowani na nadejście ewentualnych kolejnych kryzysów? Czy warto realizować inicjatywy o horyzoncie ponadnarodowym czy też lepiej skupić się na działaniach podejmowanych w ramach nurtu nowego nacjonalizmu? Autorka szukając odpowiedzi na powyższe pytania, analizuje sprawność działania europejskich instytucji ponadnarodowych na tle podmiotów krajowych i efektywność stosowanych przez nie instrumentów.
Rozdział 1. Współczesne wyzwania polityki gospodarczej na poziomie krajowym i europejskim
Wstęp
1.1. Uwarunkowania i przyczyny kryzysu w latach 2007-2008
1.2. Spotęgowanie problemów Unii Europejskiej w wyniku kryzysu
1.3. Państwo aktywne jako uczestnik gry rynkowej
1.4. Współczesna dyskusja nad paradygmatami ekonomicznymi
1.4.1. Nowy nacjonalizm jako odpowiedź na kryzys
1.4.2. Nowy pragmatyzm - polski glos w dyskusji o nowym paradygmacie
1.4.3. Działania prowadzone metodą prób i błędów bez jednoznacznych paradygmatów
1.5. Unia Europejska przyszłości - integracja czy nacjonalizm
1.5.1. Komisja Europejska - propozycje reform
1.5.2. Komu Unia Europejska na pierwszy rzut oka najmniej się opłaca
1.5.3. Dyskusja krajów członkowskich o przyszłości Unii Europejskiej
Podsumowanie
Rozdział 2. Narzędzia koordynacji polityki makroekonomicznej na poziomie europejskim - ocena i rekomendacje
Wstęp
2.1. Integracja gospodarcza a polityka fiskalna krajów Unii Europejskiej
2.1.1. Europejska polityka fiskalna - kryteria z Maastricht i finansowanie zrównoważonego rozwoju
2.1.2. Europejskie rozwiązania legislacyjne dotyczące koordynacji polityki budżetowej
2.2. Średniookresowe dokumenty planistyczne jako wiarygodne narzędzia oceny sytuacji fiskalnej krajów UE
2.2.1. Średniookresowe planowanie jako istotny element polityki europejskiej
2.2.2. Analiza wiarygodności prognoz krajów członkowskich przedstawianych Komisji Europejskiej
2.3. Skuteczność europejskich rozwiązań dotyczących reguł fiskalnych
2.3.1. Kryteria z Maastricht jako ponadnarodowe reguły fiskalne
2.3.2. Analiza skuteczności reguł europejskich w odniesieniu do stabilności fiskalnej i stabilności finansów publicznych
Podsumowanie
Rozdział 3. Ewolucja roli, skali i kierunków oddziaływania środków europejskich
Wstęp
3.1. Skala i podstawowe uwarunkowania finansowego oddziaływania UE w latach 1995-2017
3.2. Analiza struktury finansowego oddziaływania UE - kierunki wydatkowania środków w ramach budżetów 1995-1999
3.3. Strategia lizbońska jako impuls do poszukiwania sposobów optymalizowania alokacji budżetu unijnego
3.3.1. Geneza strategii lizbońskiej - starania o osiągnięcie przez UE czołowej pozycji konkurencyjnej w globalnej gospodarce
3.3.2. Przyjęcie strategii lizbońskiej i jej założenia
3.3.3. Specyfika alokacji budżetów UE w okresie 2000-2006, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości zapewnienia środków na realizację strategii lizbońskiej
3.3.4. Szczegółowa analiza zmian dynamiki wydatków według poszczególnych tytułów w latach 2000-2006
3.3.5. Budżety europejskie w latach 2007-2013 - połączenie strategii lizbońskiej ze strategią "Europa 2020"