Tadeusz Kotz był trzynastym dowódcą najsłynniejszego polskiego dywizjonu - 303. Jego zadania koncentrowały się wokół lotów bojowych poza Kanał La Manche, a należało do nich m.in. osłona wypraw bombowych oraz bombardowanie i ostrzeliwanie celów naziemnych. Dywizjon pod jego dowództwem podejmował się najbardziej ryzykanckich misji, niebezpiecznych lotów na niskiej wysokości, pod ciągłym ostrzałem nieprzyjaciela; między innymi wziął udział w inwazji na Francję - osłaniał z powietrza desant morski na plażach Normandii.
Kotz, od najmłodszych lat związany z lotnictwem, nie bał się żadnych wyzwań i nie stronił od trudnych zadań - wykonał niemal 200 lotów nad teren nieprzyjaciela. Nie brakowało też mroczniejszych chwil - w czasie jednego z lotów ledwie uszedł z życiem.
Po zakończeniu wojny pozostał na uchodźstwie. Nie podzielał jednak entuzjazmu Brytyjczyków, pytając gorzko: waszą wolność już macie, coście zrobili z naszą?
UWAGI:
Pierwsze wydanie tej książki ukazało się w 2005 roku w Kanadzie pod tytułem Błękitne niebo i prawdziwe kule.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Takiej historii lotnictwa jeszcze nie było! Wszystko, co lata - od pierwszych balonów i lotni aż po odrzutowce, drony i samolot z napędem słonecznym - w jednym efektownym komiksowym albumie o podboju przestworzy. Spotkacie tu całą galerię uczonych, wynalazców i konstruktorów: tych z odległej przeszłości, jak Leonardo da Vinci czy bracia Montgolfier, tych bliższych naszym czasom, jak bracia Wright czy Otto Lilienthal, i tych całkiem współczesnych, którzy wciąż mają nowe, niesamowite pomysły. Przyjrzycie się, jak powstawały kolejne błyskotliwe wynalazki i kultowe maszyny i dowiecie się, jakie były przełomowe momenty w rozwoju lotnictwa. Poznacie też odważnych lotników i lotniczki, szalonych powietrznych cyrkowców i pilotów doświadczalnych. Zobaczycie, jak działa silnik odrzutowy, jak pracuje obsługa lotniskowca i jak podróżowało się sterowcem. Obejrzycie z bliska kokpit myśliwca i ładownię Jumbo Jeta, przekonacie się też, czy można zbudować samolot w garażu. Ale to nie wszystko! W przystępnej i zabawnej formie poznacie odpowiedzi na najważniejsze pytania: jak to się dzieje, że samolot nie spada? Jak działa radar albo spadochron? Czy lepsze są skrzydła czy wirnik? Czy da się latać bez napędu? Ważne pojęcia takie jak przeciążenie czy bariera dźwięku nie będą miały przed wami tajemnic. Fascynujące dzieje lotnictwa to historia niezliczonych wzlotów i upadków, która dowodzi, że nawet najbardziej szalone marzenie może stać się rzeczywistością. Pora zapiąć pasy, startujemy!
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Druga wojna światowa widziana z kokpitu.Początek jutra, Świt zwycięstwa i Ogień nad Chinami - porywające wojenne wspomnienia polskiego asa myśliwskiego po raz pierwszy w jednym tomie!Jak wyglądały pierwsze dni września 1939 roku z perspektywy porucznika lotnictwa?Co czuje człowiek ostrzeliwany przez messerschmitta?Jak to jest - w piątek zestrzelić cztery niemieckie samoloty jednego dnia, a w poniedziałek powtórzyć ten wyczyn?Jak wygląda powietrzny pojedynek z kamikadze?Co myśli pilot, gdy widzi ciało zestrzelonego wroga spadające do pełnego rekinów oceanu?O swoich wojennych przygodach, od pierwszych dni kampanii wrześniowej, przez bitwę o Anglię w składzie Dywizjonu 303, aż do walk z Japończykami w słynnej formacji "Latające Tygrysy", opowiada jeden z najskuteczniejszych pilotów myśliwskich w naszej historii.Witold Urbanowicz wspaniale walczył i jeszcze lepiej pisał. Lektura obowiązkowa dla każdego fana lotnictwa.Witold Urbanowicz (1908-1996) - polski lotnik i as myśliwski. W czasie bitwy o Anglię dowodził Dywizjonem 303. Od 1943 roku walczył jako jedyny polski lotnik na froncie japońsko-chińskim. W 1995 roku prezydent Lech Wałęsa mianował go generałem lotnictwa polskiego.
Dzisiejsza młodzież wariuje na punkcie długowłosych śpiewaków albo mistrzów piłki kopanej, ale w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku największym wzięciem cieszyli się lotnicy. A jeśli w dodatku byli tak przystojni, wytworni i inteligentni jak Charles Augustus Lindbergh...Nie mówiąc już o podniebnych wyczynach, których dokonywał - zasłynął pierwszym w historii samotnym przelotem z Ameryki do Europy bez międzylądowań. Niezwykle popularny był nie tylko w USA, ale na całym świecie. Nazywany przez ówczesne media "Idolem XX stulecia", rozpalał wyobraźnię głodnych podniebnych przygód fanów.Niestety, Lindbergh wyjątkowo boleśnie odczuł także negatywne następstwa popularności. Sprawa porwania jego syna, nazwana później "najbardziej szokującą zbrodnią dekady", przeszła do historii kryminalistyki. Przez długie lata nikt nie zdawał sobie również sprawy, że legendarny lotnik, wzór wszelakich cnót obywatelskich, wierny mąż i wzorowy ojciec szóstki dzieci, ma jeszcze drugie, zupełnie odmienne oblicze. Skrzętnie skrywana prawda wyszła na jaw prawie trzydzieści lat po jego śmierci.Krytykowany nieustannie za swoje prawicowe poglądy i przyjęcie orderu od Hermanna Göringa, został z czasem skazany na wieczne zapomnienie. W rzeczywistości pracował dla amerykańskiego wywiadu.
WYKONAWCY:
Czyta Maciej Jabłoński.
WYMAGANIA SYSTEMOWE:
Nagranie w formacie mp3.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Polish Fighting Team, popularny Cyrk Skalskiego, był nie tylko zespołem doskonałych pilotów, którzy pokazali swój kunszt podczas walk pod niebem Afryki w 1943 roku, kiedy to zestrzelili w miesiąc więcej samolotów, niż jakikolwiek polski dywizjon przez cały 1943 rok. Był przede wszystkim ariergardą polskiego lotnictwa mającą na celu zebranie materiałów na temat działań prowadzonych w bezpośredniej bliskości frontu. Wszystko po to, by w nadchodzącej wielkimi krokami inwazji na Francję polskie lotnictwo odegrało istotną rolę. A w wyzwolonej spod okupacji Polsce była możliwość tworzenia zrębów nowoczesnego lotnictwa. Siły Powietrzne otrzymały materiał ludzki z odpowiednim doświadczeniem, co wykorzystały skrupulatnie. Natomiast, jak wydaje się z posiadanej przez autorów wiedzy, zlekceważyły lub nie doceniły przygotowanego opracowania sztabowego.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Polish Fighting Team, popularny Cyrk Skalskiego, był nie tylko zespołem doskonałych pilotów, którzy pokazali swój kunszt podczas walk pod niebem Afryki w 1943 roku, kiedy to zestrzelili w miesiąc więcej samolotów, niż jakikolwiek polski dywizjon przez cały 1943 rok. Był przede wszystkim ariergardą polskiego lotnictwa mającą na celu zebranie materiałów na temat działań prowadzonych w bezpośredniej bliskości frontu. Wszystko po to, by w nadchodzącej wielkimi krokami inwazji na Francję polskie lotnictwo odegrało istotną rolę. A w wyzwolonej spod okupacji Polsce była możliwość tworzenia zrębów nowoczesnego lotnictwa. Siły Powietrzne otrzymały materiał ludzki z odpowiednim doświadczeniem, co wykorzystały skrupulatnie. Natomiast, jak wydaje się z posiadanej przez autorów wiedzy, zlekceważyły lub nie doceniły przygotowanego opracowania sztabowego.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 008878 od dnia:2024-06-17 Wypożyczona, do dnia: 2024-07-17