Przejmująca historia niezwykłego romansu jednego z najwybitniejszych artystów wszech czasów Pabla Picassa i jego muzy Evy Gouel. Pochodząca z prowincji Eva Gouel ucieka z domu przerażona wizją małżeństwa, którego pragną dla niej rodzice. Marzy o zupełnie innym życiu - kusi ją tętniący życiem Paryż i jego artystyczna awangarda. Po roku Evie udaje się dostać stałą posadę - będzie pracować w Moulin Rouge, naprawiając kostiumy aktorek i tancerek. Pablo Picasso stoi na życiowym rozdrożu. Jego imponująco rozwijająca się kariera traci nieco impet, artysta przeżywa kryzys twórczy, a długoletni związek z Fernande Olivier wydaje się zmierzać ku końcowi. Pabla powoli dopadają jego własne demony... Pewnego dnia Eva wybiera się na wystawę w Petit Palais, gdzie prezentowane są dzieła kubistów, którymi zachwyca się całe miasto. Jej uwagę przykuwa przede wszystkim pewien przystojny i dość ekscentryczny Hiszpan, on także od razu zauważa ją w tłumie. Żadne z nich nie ma pojęcia, dokąd zaprowadzi ich to nieoczekiwane spotkanie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Tyt. okł.: Picasso. Tyt. oryg.: [Pablo Pisasso : 1881-1973 : das Genie des Jahrhunderts] 2001. Na s. tyt. i okł. nazwa wydawcy niem.: Taschen. Bibliogr.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wciągająca, barwna opowieść o amerykańskiej nieprzewidywalnej kulturze, a jednocześnie wnikliwe rozważania na temat sztuki, ambicji, władzy i łupów wojennych - to ważna, przełomowa książka. - Abbott Kahler, autorka The Ghosts of Eden Park (jako Karen Abbott). W styczniu 1939 roku Pablo Picasso był sławny w Europie, w Stanach Zjednoczonych jednak jego sztukę odrzucano. Rok później Amerykanie w całym kraju głośno domagali się jego dzieł na wystawach. Jak kontrowersyjny lider paryskiej awangardy wdarł się do serca amerykańskiej kultury? Po odpowiedź trzeba sięgnąć do czasów wcześniejszych, kiedy irlandzko-amerykański odszczepieniec, prawnik John Quinn, postanowił stworzyć największą na świecie kolekcję Picassa. Jego marzenie o muzeum, w którym mogłaby się pomieścić, ziściło się dopiero za sprawą wizjonera kultury Alfreda H. Barra Jr., który w wieku dwudziestu siedmiu lat został dyrektorem nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Plany Barra i Quinna mogły jednak zostać pogrzebane - przez ogólną wrogość, kryzys, paryskie intrygi i samego Picassa. Trzeba było aż kampanii Hitlera skierowanych przeciwko Żydom i sztuce współczesnej oraz pełnego napięć sojuszu Barra z Paulem Rosenbergiem, prześladowanym marszandem artysty, aby wywieźć z Europy najważniejsze jego dzieła. Zorganizowana w cieniu wojny przełomowa wystawa "Picasso - czterdzieści lat twórczości" wprowadziła go do Ameryki, zdefiniowała MoMA w takim kształcie, jaki znamy, i przeniosła centrum świata sztuki z Paryża do Nowego Jorku. "Wojna o Picassa" to po raz pierwszy opowiedziana historia o tym, jak jedna wystawa, przygotowywana przez dziesięć lat, bezpowrotnie odmieniła amerykański gust, a tym samym ocaliła dziesiątki dzieł sztuki XX wieku o nieprzemijającym znaczeniu przed nazistami. Zręcznie łącząc nowe podejście do badań naukowych z żywą narracją, Hugh Eakin ukazuje, jak dwóch mężczyzn z obsesją na punkcie Picassa wprowadziło świat sztuki na nowe tory.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 481-485. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni