Współpracownicy mówili o nim: najlepszy pilot doświadczalny na świecie.Janusz Żurakowski to zasłużony lotnik bojowy czasów II wojny światowej i wybitny pilot akrobacyjny. Opracowana przez niego figura Zurabatic Cartwheel do dnia dzisiejszego pozostaje jedną z najbardziej karkołomnych ewolucji powietrznych. W swojej karierze pilotował ponad sześćdziesiąt typów samolotów, w tym myśliwce Supermarine Spitfire i Gloster Meteor. Jednak w świadomości wielu pokoleń zapisał się głównie jako pilot oblatywacz legendarnego Avro Arrow.Biografia Janusza Żurakowskiego - efekt wieloletniej pracy Billa Zuka - opowiada historię niezwykłego człowieka żyjącego w niezwykłych i trudnych czasach. W trakcie pisania autor współpracował z tytułowym bohaterem, dzięki czemu książka ta jest nie tylko dokumentem historycznym, ale także osobistym świadectwem wielkiego lotnika.
UWAGI:
Bibliografia strony 389-[401].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Jörg Friedrich opisuje z niezwykłą szczegółowością historyczną bombardowania 150 niemieckich miast w latach 1940-1945. Jest pierwszym niemieckim historykiem, który w tak bezlitosny i pozbawiony upiększeń oraz patosu sposób odsłania zniszczenia, jakich dokonały bomby samozapalające w niemieckich miastach pełnych ludności cywilnej. Większość czytelników zna historię Drezna, którego los stał się symbolem horroru wojny totalnej XX wieku. Obok Drezna były inne miasta, takie jak Kassel, Paderborn, Aachen czy Świnoujście, które zostały wskutek bombardowań zmiecione z powierzchni ziemi. Z kolei duże miast, jak Kolonia czy Essen, doświadczyły ponad 250 nalotów, tak wielu, że w ostatniej fazie obracały już tylko ruiny w jeszcze większą ruinę.Pożoga stała się ważnym głosem w dyskursie historycznym. Po raz pierwszy bowiem agresor został przedstawiony jako ofiara. W Niemczech wywołała niezwykle emocjonalną dyskusję, rozwijając debatę nad własną odpowiedzialnością i winą, a także nad ofiarami - własnymi oraz obcymi - wywołanej przez Niemcy wojny".Stephan Georg RaabeDyrektor Biura Fundacji Konrada Adenauera w PolsceW Niemczech sprzedano ponad pół miliona egzemplarzy książki!
UWAGI:
Tyt. oryg.: "Der Brand : Deutschland im Bombenkrieg 1940-1945" 2002. Bibliogr. s. 469-476.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Bądź świadkiem pierwszego ataku bombowego w historii polskiego lotnictwa podczas walk z Ukraińcami o Lwów.Wystartuj z polskimi lotnikami bombowymi i rusz naprzeciw pancernym dywizjom Hitlera we wrześniu 1939 roku.Spójrz na niebo pełne eksplozji pocisków przeciwlotniczych z perspektywy strzelca pokładowego.Usiądź za sterami karasia i stocz nierówną walkę z myśliwcami wroga.Niezwykłe poświęcenie, brawura granicząca z szaleństwem, wiara w zwycięstwo i nieustanne poczucie zagrożenia, któremu trzeba stawić czoła. Dramaturgia pola walki odmalowana z epickim rozmachem i precyzja opisów powietrznych pojedynków - wszystko to serwuje nam autor Skrzydlatej husarii. Znakomicie napisanej historii polskich lotników bombowych.Od pierwszego lotu polskiego bombowca aż do heroicznych powietrznych zmagań kampanii wrześniowej.Lektura obowiązkowa dla wszystkich fanów lotnictwa i miłośników historii.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pułkownik Erich Alfred "Bubi" Hartmann (1922-1993) był niemieckim asem lotnictwa, który zakończył wojnę z 352. potwierdzonymi zwycięstwami powietrznymi, uzyskanymi w 825. walkach podczas 1404 lotów bojowych. Większość zestrzelonych samolotów - 260 - stanowiły myśliwce. Sam nigdy nie został zestrzelony. Przymusowo lądował 14 razy - zawsze za sprawą awarii mechanicznych lub uszkodzeń powstałych na skutek zderzenia ze szczątkami przeciwników. Za swoje osiągnięcia został uhonorowany najwyższymi odznaczeniami III Rzeszy, w tym Krzyżem Rycerskim z Liśćmi Dębu, Mieczami i Diamentami.
352 zwycięstwa - to brzmi wręcz niewiarygodnie. Najskuteczniejsi piloci I wojny światowej - Niemiec Manfred von Richthofen i Francuz Rene Fonck - zestrzelili odpowiednio 80 i 75 samolotów. W czasie II wojny światowej oprócz Hartmanna granicę 300 zwycięstw przekroczył jeszcze tylko jeden niemiecki pilot - Gerhard Barkhorn, który zestrzelił 301 samolotów. Kilku niemieckich pilotów przekroczyło liczbę 200 zestrzelonych samolotów. Po stronie aliantów najskuteczniejsi okazali się piloci sowieccy - Iwan Kożedub (62 zwycięstwa) i Aleksander Pokryszkin (59 zwycięstw), którzy podobnie jak Niemcy latali w zasadzie przez cały okres wojny. U zachodnich Aliantów po odbyciu tury pilot przez dłuższy czas pełnił służbę na tyłach, co spowodowało, że ich wyniki były dużo słabsze. Jeszcze trudniej było zostać asem w erze napędu odrzutowego - w czasie wojny koreańskiej tzw. podwójnych asów, którzy osiągnęli dziesięć lub więcej zwycięstw, było zaledwie kilku, w Wietnamie siły amerykańskie miały jednego czy dwóch asów. Podczas wojny w Zatoce Perskiej kilku pilotów zestrzeliło po dwa irackie samoloty. Tak więc Hartmann już na zawsze pozostanie asem asów. Co ciekawe, Hartmann często mawiał, że bardziej cieszy go fakt, iż nigdy nie stracił "skrzydłowego" niż duża liczba zwycięst
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni