Trzydzieści trzy ofiary śmiertelne, ponad dwa i pół tysiąca spalonych domów, ponad miliard martwych i trzy miliardy poszkodowanych zwierząt. Ponad osiemnaście milionów hektarów buszu i obszarów rolniczych strawionych przez ogień. Straty oszacowano na co najmniej sto miliardów dolarów. Liczby budzą przerażenie, a przecież to, co nadejdzie - a nadejdzie na pewno - będzie jeszcze bardziej dramatyczne.Tak wygląda katastrofa klimatyczna. Szymon Drobniak na własne oczy obserwował tragiczne skutki "czarnego lata" w Australii. Jako naukowiec widzi to, czego laicy jeszcze nie dostrzegają. Jako poeta z wielką wrażliwością opowiada o tym, jak ginie świat, który znamy. I ostrzega, że gwałtowne przemiany po tragicznym sezonie pożarów, które dotknęły ludzi i wyjątkowy świat australijskiej fauny i flory, wkrótce będą codziennością w wielu miejscach na świecie.
UWAGI:
Na 4 stronie okładki: 25 lat Wydawnictwa Czarnego. Bibliografia na stronach 217-220.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
26 kwietnia 1986 roku w Czarnobylu miała miejsce największa w dziejach katastrofa elektrowni jądrowej. Natychmiast rozpoczęła się gigantyczna akcja ratunkowa, a wraz z nią kampania propagandowa, której stawką były nie tylko interesy Związku Radzieckiego, lecz także wszystkich państw wykorzystujących energię jądrową.
Kate Brown spędziła lata, wertując dokumenty w archiwach, przeprowadziła setki wywiadów z mieszkańcami Strefy Wykluczenia, z politykami, z radzieckimi i zagranicznymi specjalistami od atomu. W efekcie szczegółowo opisała wydarzenia, które nastąpiły po katastrofie, ale przede wszystkim przygotowała wstrząsająca, relację z tego, jak rządzący, ludzie nauki i media całego świata wspólnie wykreowali opowieść o Czarnobylu, jaką znamy.
Każdy z bohaterów tej książki po awarii w Czarnobylu stara się przeżyć: partyjne kierownictwo, urzędnicy średniego szczebla, lekarze, członkowie międzynarodowych organizacji, eksperci i koniec końców zwykli mieszkańcy byłego ZSRR, których los zależy od poprzednio wymienionych. A ci myślą raczej o sobie niż o wspólnym dobru. Ta książka doskonale przedstawia strategie jednych i drugich. [PIOTR POGORZELSKI, DZIENNIKARZ REDAKCJI MIĘDZYNARODOWEJ POLSKIEGO RADIA]
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Na pewno słyszeliście o amerykańskich prepperach przygotowujących się na koniec świata. Ale kryzysowe, niesprzyjające, nietypowe sytuacje zdarzają się codziennie. To małe domowe nieprzyjemności są prawdziwym zagrożeniem i wyzwaniem. Przecież w każdej chwili może zdarzyć się awaria prądu, terminala płatniczego albo utkwisz samochodem w rowie. Ale jeśli będziesz wiedział, jak poradzić sobie zalaniem mieszkania, bez trudu dasz sobie radę także podczas powodzi stulecia. Metody nowoczesnych prepperów przystosowane do zwykłych codziennych potrzeb sprawią, że zawsze poradzisz sobie sam. W każdej sytuacji. Bądź przezorny, a w twojej rodzinie nigdy nie zdarzy się koniec świata. Krzysztof Lis, Artur Kwiatkowski - survivaliści, twórcy bloga i vloga Domowy Survival. Od lat wprowadzają w życie zasady opisane w tej książce.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Na tę niezwykłą książkę Dariusza Baliszewskiego wielu czytelników oczekuje od lat. Rzuca ona nowe światło na tajemniczą śmierć gen. Władysława Sikorskiego, pełną niedomówień, dezinformacji, a także spekulacji.W roku poprzedzającym 75. rocznicę śmierci generała Sikorskiego warto powrócić do pytania, czy był to wypadek lotniczy, czy też perfekcyjny zamach. Dariusz Baliszewski, znany historyk, od wielu lat prowadzi badania zmierzające do rozwiązania tej zagadki. Czy Autorowi się udało - niech przekona się Czytelnik.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 023782 od dnia:2024-05-02 Wypożyczona, do dnia: 2024-07-01
Kto, poza mieszkańcami Wapna, wie o zagładzie tej górniczej osady?Dlaczego na komendzie MO w Krośnie Odrzańskim chciano zastrzelić szeregowca Armii Radzieckiej?Dlaczego ZOMO-wiec z Warszawy, który wiele na służbie widział, w Osiecku przeżył szok?Między tragicznym wypadkiem tramwajowym w Wałbrzychu z 1945 roku, o którym wiadomo niewiele, a powodzią tysiąclecia, która 7 lipca 1997 roku zalała Kłodzko, wydarzyło się w Polsce tysiące katastrof lądowych. Były to zarówno wypadki, jak i klęski żywiołowe czy epidemie.Leszek Adamczewski wybrał i opisał w swej książce kilkadziesiąt z nich. Obok zdarzeń znanych i dobrze pamiętanych przedstawia również te mało znane, całkowicie zapomniane bądź oficjalnie przemilczane, bo swego czasu politycznie bardzo niewygodne.Leszek Adamczewski - poznański pisarz i dziennikarz. Autor blisko trzydziestu książek. Od 2009 roku współpracuje z Wydawnictwem Replika.Począwszy od debiutanckich Złowieszczych gór, aż do tej pory pozostawał wierny tematyce zagadkowych i tajemniczych wydarzeń z lat drugiej wojny światowej, w tym nieznanych losów skarbów kultury.Katastrofy są pierwszą jego książką poświęconą tematom innym niż wojna. Niemniej są to kwestie nadal bardzo mu bliskie, bowiem podczas pracy w prasie poznańskiej wielokrotnie pisał o największych wypadkach i klęskach żywiołowych w naszym kraju.
UWAGI:
Tekst na skrzydełkach. Bibliografia na stronach 305-[307].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zapomniane tragedie i katastrofy, których nie dało się przemilczeć. Dramatyczne wypadki, które wstrząsnęły powojenną Polską.Z labiryntu płonących wyrobisk kopalni Barbara-Wyzwolenie nie mieli dokąd uciec. Zabijał ich tlenek węgla. Pożar ten, w pierwszy dzień wiosny 1954 roku, jest największą tragedią w polskim górnictwie po drugiej wojnie światowej.W tym samym czasie w USA powstał tajny raport CIA na temat wielkiej katastrofy kolejowej pod Wałbrzychem. Tyle że nikt ze starszych wałbrzyszan takiej katastrofy nie pamięta.Leszek Adamczewski dalej tropi największe katastrofy w powojennej Polsce - już nie tylko lądowe.Czas zatarł szczegóły zatonięcia promu Jan Heweliusz, a wiedza o upadku na Poznań bombowca Pe-2FT została ukryta celowo. Informacje o pożarach szczecińskiej Kaskady i zabytkowych spichrzy w Bydgoszczy oraz o wybuchu w warszawskiej Rotundzie PKO i utajnionych przez władze komunistyczne katastrofach kolejowych z licznymi ofiarami, uzupełniają reportaże z tragicznych wypadków samolotów pasażerskich PLL LOT Kopernik i Kościuszko. Autor próbuje wyjaśnić także zagadkę katastrofy samolotu AN-24, który w 1969 roku uderzył w górę Policę w Beskidach.
UWAGI:
Tekst na skrzydełkach. Bibliografia na stronach 322-[325].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Morskie katastrofy towarzyszą żegludze od zarania dziejów. Niestety, w miarę rozwoju techniki, wielkości i prędkości kursujących po morzach i oceanach statków, skutki katastrof są coraz bardziej dotkliwe. I choć - jak wynika z międzynarodowych statystyk - codziennie zdarza się obecnie jakaś morska tragedia (pożar, zderzenie, wywrotka, eksplozja, wejście na mieliznę lub skały, spotkanie z falą tsunami), są i takie katastrofy, które uznać trzeba za wyjątkowe, trudne do rozwikłania, wynikające ze splotu nieszczęśliwych okoliczności czy nakładających się wzajemnie kilku przyczyn.Morskie wypadki i katastrofy nie mijają także polskich statków. W archiwach Gdańskiego, Szczecińskiego i Koszalińskiego Urzędu Morskiego, a także gdyńskiej i szczecińskiej Izby Morskiej oraz Odwoławczej Izby Morskiej w Gdyni, znajdują się całe kilometry akt z opisami mniej lub bardziej dramatycznych wydarzeń, w wyniku których ginęli ludzie i tonęły zdezelowane parowce i nowoczesne motorowce, turystyczne statki i sportowe jachty, rybackie kutry i trawlery, holowniki i pilotówki oraz wiele innego sprzętu wodnego.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Przetrwać w najbardziej ekstremalnych warunkach, jakie człowiek może sobie wyobrazić.Na przełomie 1942 i 1943 roku trzy amerykańskie samoloty wojskowe rozbiły się na Grenlandii.Po pierwszych sygnałach SOS kolejne maszyny wzbijały się w powietrze, by odszukać zaginionych i wygrać nierówną walkę z arktyczną zimą: z czterdziestostopniowym mrozem, szalejącą wichurą i lodowymi szczelinami. Załogi startujących maszyn nie spodziewały się, że lecąc na ratunek kolegom, także i one podzielą los poprzedników.Przez 148 pełnych dramatycznych wydarzeń dni rozbitkowie walczyli o przetrwanie i zachowanie zdrowych zmysłów w najbardziej wrogim dla człowieka środowisku na Ziemi.Mitchell Zuckoff wyrusza na Grenlandię w poszukiwaniu śladów tajemniczych i dramatycznych wydarzeń sprzed lat. Na światło dzienne wychodzą szczegóły zagadkowych katastrof, losy zaginionych i detale jednej z najbardziej spektakularnych akcji ratunkowych w historii amerykańskiego lotnictwa.
UWAGI:
Bibliogr.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
17 lipca 1996 roku o godzinie 20.31 boeing 747 linii TWA runął do oceanu u wybrzeży Long Island. Zginęło 230 osób. Jako oficjalną przyczynę katastrofy podano przypadkową eksplozję paliwa w jednym ze zbiorników samolotu. Jednak naoczni świadkowie twierdzą, że widzieli tajemnicze światło. Zdaniem niektórych samolot wybuchł, ponieważ został trafiony rakietą.
Ta jedna z największych i najbardziej tajemniczych katastrof lotniczych w historii Stanów Zjednoczonych stała się kanwą bestsellerowej powieści Nelsona DeMille`a. John Corey, niepokorny detektyw, emerytowany policjant nowojorski, znany czytelnikom Śliwkowej Wyspy, Gry Lwa oraz Powrotu Lwa, wbrew zakazom zwierzchników stara się wyjaśnić zagadkę. Wersja oficjalna, promowana przez CIA, jest jego zdaniem nieprawdziwa...
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni