II wojna światowa na wiele lat podzieliła nasz kontynent "zelazną kurtyną". Dopiero wydarzenia 1989 roku i lat następnych pozwoliły przezwyciężyć skutki Jałty i kontynuować budowanie prawdziwej Unii Europejskiej. Autorzy książki, opisując politykę, historię społeczną, godpodarkę, kulturę i stosunki miedzynarodowe w Europie, podsuwają nam wiele tematów do przemyśleń i refleksji nad niedawną przeszłością.
UWAGI:
Wskazówki bibliogr. s. 335-346, bibliogr. prac w jęz. pol. s. 347. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Okres od końca X wieku do początków XIV wieku był czasem niezwykle szybkiego rozwoju Europy. W krajobrazie naszego kontynentu pojawiły sie tysiące nowych miast i wsi, wznoszono wspaniałe katedry i zamki. Stulecia wielkiego entuzjazmu religijnego ukazały także swoją ciemna stronę - prześladowania heretyków i Żydów. Autorzy analizują historię polityczną, gospodarczą, religijną i intelektualną Europy, omawiając m.in. powstanie i rozwój nowych państw Europy.
UWAGI:
Tyt. oryg.: The central Middle Ages. Wskazówki bibliogr. s. 277-[293]. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Szesnasty wiek to piąty tom zaplanowanej na 10 tytułów serii omawiającej historię Europy. Firmowaną przez Uniwersytet w Oxfordzie pracę zredagował Euan Cameron. W gronie jej autorów można znaleźć uznanych historyków anglosaskich. Wszyscy mogą poszczycić się bogatą listą publikacji i dużym doświadczeniem w przygotowywaniu syntez i podręczników. Założeniem Camerona było przydzielanie każdemu z autorów innego aspektu dziejów XVI wieku, a zarazem takie pokierowanie ich pracą, by poszczególne rozdziały uzupełniały się i nie powtarzały tych samych informacji. Jednocześnie zależało mu na przedstawieniu okresu zgodnie z najnowszymi trendami w historiografii. Chciał przezwyciężyć dawne mity i stereotypy oraz ukazać dzieje rejonów zazwyczaj pomijanych, jak choćby Europy Wschodniej i Środkowej. Pierwszą rzeczą, która narzuca się podczas lektury jest to, że autorzy nie omawiają historii epoki, nie referują faktów, ale bardziej przedstawiają teorie, modele i sposoby postrzegania dziejów. Co więcej, mimo starań redaktora, każdy z rozdziałów czyta się jak osobną pracę. Materiał podzielono rozsądnie i autorzy nie omawiają wielokroć tych samych faktów. Jednocześnie podejście do tematu i sposób przedstawiania informacji są tak odmienne, że nie sposób zapomnieć o różnicach.