PODGLĄD REKORDU W FORMACIE MARC21
CENTRALNY KATALOG KSIĘGOZBIORU |
To oślepiające, nieobecne światło
LDR | 03208cam a2200265 i 4500 | |
001 | n 20140402132302027934 | |
005 | 20231214120814.0 | |
008 | 140402s2013____pl_|||||_|||||000|||pol_d | |
020 | a 9788362376452 z 97883927366452 | |
040 | a WA N c WA N d SOCH_SOM | |
041 | a pol h fre | |
100 | a Ben Jelloun, Tahar d (1944- ). 1 n 93126799 | |
245 | a To oślepiające, nieobecne światło / c Tahar Ben Jelloun ; przeł. Małgorzata Szczurek. | |
250 | a Wyd. 2. | |
260 | a Kraków : b Wydawnictwo Karakter, c 2013. | |
300 | a 242, [5] s. ; c 20 cm. | |
500 | a Na s. red. błędny . | |
586 | a Nagroda Impac 2004. | |
655 | a Powieść marokańska y 21 w. 2 JHP BN | |
700 | a Szczurek, Małgorzata. e Tł. 1 n 2003042137 | |
920 | a 978-83-62376-45-2 | |
970 | a 18 lat pod ziemią, w celi wielkości grobu. Bez światła, bez kontaktu ze światem zewnętrznym, bez nadziei na odzyskanie wolności. Z tej perspektywy przemawia Salim, narrator powieści. Skazany za udział w zamachu na króla Hassana II, podobnie jak jego towarzysze, żołnierze armii marokańskiej, został osadzony w tajnym więzieniu Tazmamart. Spośród kilkudziesięciu skazańców wolności dożyło czterech. Historia ta wydarzyła się naprawdę, a Tahar Ben Jelloun napisał swą powieść na podstawie autentycznej relacji jednego z ocalałych.39 rozdziałów, 280 stron. Siedzenie, spanie, jedzenie. Defekowanie. Rozmyślanie. Rozmowy z sąsiadami. Gra w karty. Opowiadanie dowcipów, filmów, książek. Walka z robakami i skorpionami. Pod ziemią, w celi wielkości grobu, każda z tych czynności wygląda inaczej i nabiera nowego znaczenia. Kiedy jest się skazanym na powolne umieranie, trzeba wybierać: zachować nadzieję, czy też na zawsze ją porzucić, pamiętać o przeszłości, czy o niej zapomnieć. Salim, podobnie jak inni więźniowie, jest muzułmaninem. Recytuje Koran, odprawia modlitwy. Jednak w jego przypadku religia to coś więcej niż codzienny obrządek. To jedyna droga do osiągnięcia wolności.Powieść Ben Jellouna jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej przejmujących książek ostatnich lat. Wpisuje się w dobrze znaną w Polsce tradycję literatury łagrowej i obozowej, ale wprowadza do niej nowy ton - orientalną wrażliwość, którą jest przesycona, i odmienny kontekst religijny - islam w jego odmianie sufickiej. Również sam styl powieści, miejscami gęsty i pełen ornamentów, a miejscami dążący do jak największej czystości i prostoty, brzmi całkiem niezwyczajnie. Książka Ben Jellouna dla jednych będzie naturalistycznym opisem tortur, dla innych - poetycką opowieścią o wyzwoleniu. Jest jednocześnie jednym i drugim - ukazuje pełnię człowieczeństwa."W swej poruszającej powieści Tahar Ben Jelloun wybrał wyobraźnię w walce z barbarzyństwem. Literaturę jako ostateczną formę wolności"."LExpress""Arcydzieło, które pokazuje - a udaje się to tylko nielicznym książkom - co powinno być celem literatury".Z werdyktu jury nagrody Impac 2004. | |
980 | a 821.133.1(64)-3 |