PODGLĄD REKORDU W FORMACIE MARC21
CENTRALNY KATALOG KSIĘGOZBIORU
|
Baśnie, których nie czytano dziewczynkom
LDR | 02391cam a2200313Ui 4500 | |
001 | n 20191203110916057952 | |
005 | 20231214122218.0 | |
008 | 191203s2019____pl_|||a|||||||000|||pol_d | |
003 | MATEO_Group | |
020 | a 9788381410830 | |
035 | a MD..20191203105737053342. | |
040 | a GOR d PIE d DLU d SOCH_SOM | |
041 | a pol h spa | |
100 | a Sayalero, Myriam. e Autor | |
245 | a Baśnie, których nie czytano dziewczynkom / c Myriam Sayalero ; ilustracje Mikołaj Rejs ; przekład Barbara Bardadyn. | |
260 | a Warszawa : b Wydawnictwo JUKA-91, c 2019. | |
300 | a 247, [1] strona : b ilustracje ; c 24 cm. | |
336 | a Tekst b txt 2 rdacontent | |
337 | a Bez urządzenia pośredniczącego b n 2 rdamedia | |
338 | a Wolumin b nc 2 rdacarrier | |
655 | a Bajka i baśń hiszpańska y 21 w. 2 JHP BN | |
700 | a Rejs, Mikołaj. e Ilustracje | |
700 | a Bardadyn, Barbara. e Tłumaczenie | |
710 | a Grupa MAC. 4 pbl e Wydawca | |
920 | a 978-83-8141-083-0 | |
970 | a Baśnie, których nie czytano dziewczynkom to zbiór piętnastu baśni ludowych z całego świata, które możemy znaleźć u Braci Grimm, Aleksandra Afanasjeww czy choćby w Baśniach tysiąca i jednej nocy. Wywodzą się m.in. z tradycji hiszpańskiej, rosyjskiej, niemieckiej, francuskiej, brytyjskiej, ormiańskiej, pendżabskiej, chińskiej, arabskiej i południowoafrykańskiej. Choć są osadzone w tak odmiennych kulturach, łączy je postać głównej bohaterki - zawsze jest to kobieta. W powszechnie opowiadanych baśniach z reguły to mężczyźni odgrywają kluczowe role, to oni są mądrzy, odważni, i to oni ratują bezbronne księżniczki. Tutaj jest na odwrót. To kobiety (zarówno małe, jak i zupełnie dorosłe) są ukazane jako silne, sprytne i inteligentne osobowości, które zawsze znajdą sposób, by wybawić z opresji mężczyzn i zadrwić ze złych charakterów. Potrafią same doskonale sobie radzić i podejmować słuszne decyzje. Uderzające w tych historiach jest to, że ich feministyczny wydźwięk jest obecnie bardzo aktualny. W jednej z baśni, pochodzącej z XIV wieku pada pytanie: Czego tak naprawdę pragną kobiety? Pada też odpowiedź: Kobiety pragną wolności, by móc o sobie decydować. | |
980 | a 821.134.2-93 |