PODGLĄD REKORDU W FORMACIE MARC21

CENTRALNY KATALOG KSIĘGOZBIORU

Przeszukiwanie katalogu po indeksie: 

Wyświetlonych zostanie max na stronie: 

opisów

               


Tyll
LDR
02987cam a2200289 i 4500
001
n 20220411105742001402
005
20231214122650.0
008
220411syrig____pl_|||||_|||||000|||pol_d
003
_ _
MATEO_Group
020
_ _
a 9788308075104
035
_ _
a MD..20220411104913077474.
040
_ _
a WA N c WA N d WA N d KR U d WA N d SOCH_SOM
041
1 _
a pol h ger
100
1 _
a Kehlmann, Daniel d (1975- ). e Autor 1 n 01105474
245
1 0
a Tyll / c Daniel Kehlmann ; z niemieckiego przełożyła Urszula Poprawska.
260
_ _
a Kraków : b Wydawnictwo Literackie, c copyright 2022.
300
_ _
a 337, [6] stron ; c 21 cm.
336
_ _
a Tekst b txt 2 rdacontent
337
_ _
a Bez urządzenia pośredniczącego b n 2 rdamedia
338
_ _
a Wolumin b nc 2 rdacarrier
655
_ 7
a Powieść niemiecka y 21 w. 2 JHP BN
700
1 _
a Poprawska, Urszula. e Tłumaczenie 1 n 02082610
710
2 _
a Wydawnictwo Literackie. 4 pbl e Wydawca
920
_ _
a 978-83-08-07510-4
970
_ _
a Bestseller tygodnika SPIEGEL. Ponad pół miliona sprzedanych egzemplarzy. Powstaje serial Netflixa na podstawie książki. Prawa sprzedane do ponad 30 krajów. Rzeczy lepsze od śmierci znajdziesz wszędzie. W pewną sobotę do wioski tak zapadłej, że nawet wielka wojna trzydziestoletnia nie dała się jej we znaki, zajeżdża wóz ciągnięty przez osła. Wiadomość o sensacyjnym gościu rozchodzi się błyskawicznie - to niezrównany kuglarz, żartowniś i linoskoczek Tyll Ulenspiegel! Wóz zmienia się w scenę, mieszkańcy jak urzeczeni oglądają kolejne sztuki, mimo że krowy domagają się dojenia. Wreszcie Tyll staje na linie rozpiętej pomiędzy wieżą kościelną i drzewcem na flagę. Z tej wysokości prowokuje widzów do rzucania butami, a kiedy ci zaczynają wreszcie szukać utraconego obuwia, wybucha bijatyka, jakiej w wiosce nie widziano od dawna. Wielka wojna ich ominęła, więc mają własną - małą. Prowokator Tyll zaśmiewa się do łez, a następnie ucieka z wioski. Daniel Kehlmann posłużył się znanym od stuleci motywem Dyla Sowizdrzała, by skonstruować świat, w którym przyszedł czas szaleńców. Próżno szukać w nim przewidywalności i logiki. Zamieszkują go postacie opętane lub nawiedzone, fanatycy i oszuści, a władzę sprawują ludzie, którzy z bliska okazują się małymi, chciwymi, okrutnymi, niebezpiecznymi, śmiesznymi i strasznymi zarazem kreaturami. Żaden z bohaterów Tylla nie jest taki, jakim wydaje się na początku. W każdym rozdziale tej powieści tytułowy bohater pojawia się niejako w tle, jest obserwatorem i katalizatorem wydarzeń, w których możemy się przeglądać jak w wielkiej metaforze. U Kehlmanna fascynuje nieustanne współistnienie atmosfery grozy i komizmu, okrucieństwa i żartu. Tyll przywodzi na myśl Bruegla lub Boscha, następnie efekt krzywych luster, w końcu też atmosferę szalonego lunaparku, którym zdaje się być świat.
980
_ _
a 821.112.2-3