PODGLĄD REKORDU W FORMACIE MARC21
CENTRALNY KATALOG KSIĘGOZBIORU |
Wojna o Picassa : jak sztuka nowoczesna trafiła do Ameryki
LDR | 03686cam a2200433 i 4500 | |
001 | n 20231213092802057952 | |
005 | 20231214123059.0 | |
008 | 231213s2023____pl_|||a|||||||001|||pol_d | |
003 | MATEO_Group | |
020 | a 9788380623163 | |
035 | a MD..20231213091654053342. | |
040 | a KAT U/KW c KAT U/KWs d WAR_BSR e rda d SOCH_SOM | |
041 | a pol h eng | |
100 | a Eakin, Hugh. e Autor | |
245 | a Wojna o Picassa : b jak sztuka nowoczesna trafiła do Ameryki / c Hugh Eakin ; przełożyła Ewa Hornowska. | |
260 | a Poznań : b Dom Wydawniczy Rebis, c 2023. | |
300 | a 501 stron, 8 stron tablic : b ilustracje ; c 24 cm. | |
336 | a Tekst b txt 2 rdacontent | |
337 | a Bez urządzenia pośredniczącego b n 2 rdamedia | |
338 | a Wolumin b nc 2 rdacarrier | |
504 | a Bibliografia na stronach 481-485. Indeks. | |
600 | a Barr, Alfred H. d (1902-1981) 2 JHP BN | |
600 | a Quinn, John d (1870-1924) 2 JHP BN | |
600 | a Picasso, Pablo d (1881-1973) 2 JHP BN | |
610 | a Museum of Modern Art (Nowy Jork) 2 JHP BN | |
650 | a Awangarda (lit., szt.) 2 JHP BN | |
650 | a Kubizm x historia 2 JHP BN | |
650 | a Malarze hiszpańscy y 19-20 w. 2 JHP BN | |
651 | a Stany Zjednoczone x kultura y 20 w. 2 JHP BN | |
700 | a Hornowska, Ewa d (1960- ). e Tłumaczenie 1 n 95000615 | |
710 | a Dom Wydawniczy REBIS. 4 pbl e Wydawca | |
920 | a 978-83-8062-316-3 | |
970 | a Wciągająca, barwna opowieść o amerykańskiej nieprzewidywalnej kulturze, a jednocześnie wnikliwe rozważania na temat sztuki, ambicji, władzy i łupów wojennych - to ważna, przełomowa książka. - Abbott Kahler, autorka The Ghosts of Eden Park (jako Karen Abbott). W styczniu 1939 roku Pablo Picasso był sławny w Europie, w Stanach Zjednoczonych jednak jego sztukę odrzucano. Rok później Amerykanie w całym kraju głośno domagali się jego dzieł na wystawach. Jak kontrowersyjny lider paryskiej awangardy wdarł się do serca amerykańskiej kultury? Po odpowiedź trzeba sięgnąć do czasów wcześniejszych, kiedy irlandzko-amerykański odszczepieniec, prawnik John Quinn, postanowił stworzyć największą na świecie kolekcję Picassa. Jego marzenie o muzeum, w którym mogłaby się pomieścić, ziściło się dopiero za sprawą wizjonera kultury Alfreda H. Barra Jr., który w wieku dwudziestu siedmiu lat został dyrektorem nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Plany Barra i Quinna mogły jednak zostać pogrzebane - przez ogólną wrogość, kryzys, paryskie intrygi i samego Picassa. Trzeba było aż kampanii Hitlera skierowanych przeciwko Żydom i sztuce współczesnej oraz pełnego napięć sojuszu Barra z Paulem Rosenbergiem, prześladowanym marszandem artysty, aby wywieźć z Europy najważniejsze jego dzieła. Zorganizowana w cieniu wojny przełomowa wystawa "Picasso - czterdzieści lat twórczości" wprowadziła go do Ameryki, zdefiniowała MoMA w takim kształcie, jaki znamy, i przeniosła centrum świata sztuki z Paryża do Nowego Jorku. "Wojna o Picassa" to po raz pierwszy opowiedziana historia o tym, jak jedna wystawa, przygotowywana przez dziesięć lat, bezpowrotnie odmieniła amerykański gust, a tym samym ocaliła dziesiątki dzieł sztuki XX wieku o nieprzemijającym znaczeniu przed nazistami. Zręcznie łącząc nowe podejście do badań naukowych z żywą narracją, Hugh Eakin ukazuje, jak dwóch mężczyzn z obsesją na punkcie Picassa wprowadziło świat sztuki na nowe tory. | |
980 | a 75.071 | |
980 | a 7.037 | |
980 | a 008(73) | |
980 | a 929-052A/Z |