PODGLĄD REKORDU W FORMACIE MARC21

CENTRALNY KATALOG KSIĘGOZBIORU

Przeszukiwanie katalogu po indeksie: 

Wyświetlonych zostanie max na stronie: 

opisów

               


Wojna o Picassa : jak sztuka nowoczesna trafiła do Ameryki
LDR
03686cam a2200433 i 4500
001
n 20231213092802057952
005
20231214123059.0
008
231213s2023____pl_|||a|||||||001|||pol_d
003
_ _
MATEO_Group
020
_ _
a 9788380623163
035
_ _
a MD..20231213091654053342.
040
_ _
a KAT U/KW c KAT U/KWs d WAR_BSR e rda d SOCH_SOM
041
1 _
a pol h eng
100
1 _
a Eakin, Hugh. e Autor
245
1 0
a Wojna o Picassa : b jak sztuka nowoczesna trafiła do Ameryki / c Hugh Eakin ; przełożyła Ewa Hornowska.
260
_ _
a Poznań : b Dom Wydawniczy Rebis, c 2023.
300
_ _
a 501 stron, 8 stron tablic : b ilustracje ; c 24 cm.
336
_ _
a Tekst b txt 2 rdacontent
337
_ _
a Bez urządzenia pośredniczącego b n 2 rdamedia
338
_ _
a Wolumin b nc 2 rdacarrier
504
_ _
a Bibliografia na stronach 481-485. Indeks.
600
1 7
a Barr, Alfred H. d (1902-1981) 2 JHP BN
600
1 7
a Quinn, John d (1870-1924) 2 JHP BN
600
1 7
a Picasso, Pablo d (1881-1973) 2 JHP BN
610
_ 7
a Museum of Modern Art (Nowy Jork) 2 JHP BN
650
_ 7
a Awangarda (lit., szt.) 2 JHP BN
650
_ 7
a Kubizm x historia 2 JHP BN
650
_ 7
a Malarze hiszpańscy y 19-20 w. 2 JHP BN
651
_ 7
a Stany Zjednoczone x kultura y 20 w. 2 JHP BN
700
1 _
a Hornowska, Ewa d (1960- ). e Tłumaczenie 1 n 95000615
710
2 _
a Dom Wydawniczy REBIS. 4 pbl e Wydawca
920
_ _
a 978-83-8062-316-3
970
_ _
a Wciągająca, barwna opowieść o amerykańskiej nieprzewidywalnej kulturze, a jednocześnie wnikliwe rozważania na temat sztuki, ambicji, władzy i łupów wojennych - to ważna, przełomowa książka. - Abbott Kahler, autorka The Ghosts of Eden Park (jako Karen Abbott). W styczniu 1939 roku Pablo Picasso był sławny w Europie, w Stanach Zjednoczonych jednak jego sztukę odrzucano. Rok później Amerykanie w całym kraju głośno domagali się jego dzieł na wystawach. Jak kontrowersyjny lider paryskiej awangardy wdarł się do serca amerykańskiej kultury? Po odpowiedź trzeba sięgnąć do czasów wcześniejszych, kiedy irlandzko-amerykański odszczepieniec, prawnik John Quinn, postanowił stworzyć największą na świecie kolekcję Picassa. Jego marzenie o muzeum, w którym mogłaby się pomieścić, ziściło się dopiero za sprawą wizjonera kultury Alfreda H. Barra Jr., który w wieku dwudziestu siedmiu lat został dyrektorem nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Plany Barra i Quinna mogły jednak zostać pogrzebane - przez ogólną wrogość, kryzys, paryskie intrygi i samego Picassa. Trzeba było aż kampanii Hitlera skierowanych przeciwko Żydom i sztuce współczesnej oraz pełnego napięć sojuszu Barra z Paulem Rosenbergiem, prześladowanym marszandem artysty, aby wywieźć z Europy najważniejsze jego dzieła. Zorganizowana w cieniu wojny przełomowa wystawa "Picasso - czterdzieści lat twórczości" wprowadziła go do Ameryki, zdefiniowała MoMA w takim kształcie, jaki znamy, i przeniosła centrum świata sztuki z Paryża do Nowego Jorku. "Wojna o Picassa" to po raz pierwszy opowiedziana historia o tym, jak jedna wystawa, przygotowywana przez dziesięć lat, bezpowrotnie odmieniła amerykański gust, a tym samym ocaliła dziesiątki dzieł sztuki XX wieku o nieprzemijającym znaczeniu przed nazistami. Zręcznie łącząc nowe podejście do badań naukowych z żywą narracją, Hugh Eakin ukazuje, jak dwóch mężczyzn z obsesją na punkcie Picassa wprowadziło świat sztuki na nowe tory.
980
_ _
a 75.071
980
_ _
a 7.037
980
_ _
a 008(73)
980
_ _
a 929-052A/Z