PODGLĄD REKORDU W FORMACIE MARC21

KATALOG KSIĘGOZBIORU WYPOŻYCZALNI DLA DOROSŁYCH I MŁODZIEŻY

Przeszukiwanie katalogu po indeksie: 

Wyświetlonych zostanie max na stronie: 

opisów

               


Myśli
LDR
02967cam a2200349 i 4500
001
n 20210122113420077474
005
20231214122426.0
008
210122syrig____pl_|||||_|||||000|||pol_d
003
_ _
MATEO_Group
020
_ _
a 838592177X
035
_ _
a MD..20110910182119071859.
040
_ _
a WA N c WA N d MiGBPG d SOCH_SOM
041
1 _
a pol h lat
100
1 _
a Seneca, Lucius Annaeus d (ca 4 a.C.-65). e Autor 1 n 95214806
245
1 0
a Myśli / c Lucjusz Anneusz Seneka ; wybrał, przełożył i opracował Stanisław Stabryła.
260
_ _
a Warszawa : b Unia Wydawnicza Verum, c copyright 1999.
300
_ _
a 424, [4] strony ; c 21 cm.
336
_ _
a Tekst b txt 2 rdacontent
337
_ _
a Bez urządzenia pośredniczącego b n 2 rdamedia
338
_ _
a Wolumin b nc 2 rdacarrier
490
1 _
a Libri Mundi
650
_ 7
a Aforyzmy łacińskie y 1 w. 2 JHP BN
650
_ 7
a Filozofia y 1 w. 2 JHP BN
700
1 _
a Stabryła, Stanisław d (1936- ). e Tłumaczenie 1 n 94002730
710
2 _
a Unia Wydawnicza "Verum". 4 pbl e Wydawca
830
_ 0
a Libri Mundi 1 t 95101682
920
_ _
a 83-85921-77-X
970
_ _
a Lucjusz Anneusz Seneka lub Seneka Młodszy (4-65 n.e.), rzymski myśliciel, pisarz, polityk i mówca, stanowi od wieków symbol stoickiej mądrości, której kanon współtworzą jego myśli. Fragmenty wybrane w tym tomie przez wybitnego filologa klasycznego Stanisława Stabryłę nie mają tylko charakteru efektownych sentencji, lecz często obejmują dłuższe wywody obrazujące charakter myślenia Seneki. Ten filozof wiódł ryzykowny, zakończony tragiczną śmiercią żywot w służbie osławionych rzymskich cesarzy Kaliguli i Nerona. Zginął z rozkazu tego drugiego, swojego wychowanka, najwyraźniej odpornego na jego nauki. Wiadomo też, że nierzadko przeczył swoim postępowaniem głoszonej przez siebie stoickiej moralności. Mimo to jego pisma zachowały dawny autorytet. Niniejszy wybór skupia się przede wszystkim na wypracowanym przez Senekę systemie etycznym. Podstawa etyki, osobista cnota, jest celem samym w sobie, a życiem ma rządzić "apatia" w stoickim sensie, uwolnienie się od namiętności w imię kultywowania cnoty i życia zgodnego z naturą, ponieważ natura nie zepsuła człowieka. Pisma etyczne tego myśliciela miały charakter terapeutyczny, służyły leczeniu duszy z ziemskich przypadłości, uczyły (zwłaszcza władców) łagodności, zwalczania gniewu i godzenia się z losem. Teksty zostały przełożone specjalnie do tego tomu, a trudność zadania tłumacza czytelnik może ocenić, konfrontując przekład z oryginalną wersją łacińską zamieszczoną w tym dwujęzycznym wydaniu.
980
_ _
a 1(37)(089.3)
980
_ _
a 821.124-84