PODGLĄD REKORDU W FORMACIE MARC21
KATALOG KSIĘGOZBIORU WYPOŻYCZALNI DLA DOROSŁYCH I MŁODZIEŻY |
Być gościem w katastrofie
LDR | 02468nam a2200373 i 4500 | |
001 | n 20240301111537076072 | |
003 | MATEO_Group | |
005 | 20240301112511.0 | |
008 | 240301s2024 pl ao 000 0 pol d | |
020 | a 9788381918398 | |
035 | a MD..20240301111537076072. | |
040 | a WA M c WA M d SOCH_SOM | |
100 | a Szerszeń, Tomasz d (1981- ). e Autor | |
245 | a Być gościem w katastrofie / c Tomasz Szerszeń. | |
260 | a Wołowiec : b Wydawnictwo Czarne, c 2024. | |
300 | a 196, [4] strony : c 22 cm. | |
336 | a Tekst b txt 2 rdacontent | |
337 | a Bez urządzenia pośredniczącego b n 2 rdamedia | |
338 | a Wolumin b nc 2 rdacarrier | |
490 | a Seria dwutygodnik.com | |
650 | a Agresja rosyjska na Ukrainę (2022) | |
650 | a Wojna x aspekt społeczny | |
651 | a Ukraina x socjologia 2 JHP BN | |
655 | a Esej polski y 21 w. 2 JHP BN | |
710 | a Wydawnictwo Czarne. 4 pbl e Wydawca | |
830 | a Dwutygodnik.com | |
920 | a 978-83-8191-839-8 | |
970 | a Wojna wchodzi przez oczy. To spostrzeżenie Goi znalazło wyraz w jego słynnych Okropnościach wojny. Dziś możemy dopowiedzieć: obrazy niosą cierpienie, ale też na to cierpienie znieczulają. Od 24 lutego 2022 roku, gdy rozpoczęła się inwazja Rosji na Ukrainę, zostaliśmy zalani niespotykanym do tej pory ogromem obrazów przedstawiających widoki cudzego cierpienia. Co jednak w rzeczywistości widzimy? Co nam umyka? Czy nasze patrzenie ocala, czy jest raczej formą pornografii - perwersyjnego zaglądania w miejsce, w które nie powinniśmy spoglądać? Kim jesteśmy: świadkami zbrodni? Widzami medialnego spektaklu? Przypadkowymi gapiami? Być gościem w katastrofie to antropologiczny esej o patrzeniu na obrazy wojny w Ukrainie. To próba opowiedzenia o tej wojnie poprzez jej wizualność, poprzez sztukę. Co to bowiem znaczy dziś: patrzeć, zaczynać, uchodzić, cierpieć, przeżywać, nienawidzić, dokumentować, przekraczać, dekolonizować, pisać? To również opowieść o charkowskim Domu "Słowo", w której - niczym w soczewce - odbijają się losy ukraińskiej kultury ostatnich stu lat. I na sam koniec: to książka o próbie odnalezienia się w tej wojennej historii, o mediowaniu między obiektywnym, badawczym dystansem a afektywnym zaangażowaniem. | |
980 | a 316.64 | |
980 | a 7.04 | |
980 | a 82(091) | |
980 | a 94(47+57) | |
980 | a 94(477) |